Sökning: "lpo 94 motorik"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lpo 94 motorik.

  1. 1. Möjliga samband mellan motoriskträning och läs - och skrivinlärning? : en studie om hur läs och skrivinlärning kan förändras genommålinriktad motorisk träning i årskurs 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Linnéa Andersson; Josefin Jeppsson; [2011]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; läsinlärning; skrivinlärning; läsutveckling; skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; motorikens utveckling; MTI; rörelse;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om fysisk aktivitet. För att specificera ligger fokus på denmedvetna motoriska rörelseträningens påverkan på inlärning inom läsning och skrivning iårskurs 1 och 2. Hjärnan behöver stimulans för att utvecklas, detta sker genom rörelse vilket isin tur främjar lärandet. LÄS MER

  2. 2. Motorisk träning : Utvärdering av en pedagogik med inriktning mot de grovmotoriska grundformerna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anders Olsson; Gustav Eriksson; [2010]
    Nyckelord :Idrott hälsa; motorik; skolan; utveckling; grovmotoriska grundformer;

    Sammanfattning : Denna studie är inriktad mot motorisk träning och utveckling hos förskolebarn. Studien syftar till att besvara frågeställningen: Hur påverkas den motoriska förmågan hos elever i en förskoleklass av en undervisning i idrott & hälsa som inriktas mot de grovmotoriska grundformerna? Frågan besvaras genom att jämföra den motoriska förmågan hos två grupper förskolebarn. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitet i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malena Källmén; Anna Blom; [2008]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; motorik; kognitiv inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att få kännedom i hur lärare i år 1-3 hanterar det ökade ansvaret med att erbjuda sina elever daglig fysisk aktivitet. Ambitionen var även att få insikt i lärarnas kunskaper kring fysiska aktiviteters effekter samt få insyn i deras kunskaper kring Läroplanens (Lpo 94) innehåll rörande daglig fysisk aktivitet. LÄS MER

  4. 4. Sambandet mellan fysisk aktivitet och inlärning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Paulina Borg; Carolina Johnson; [2006]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Rörelse; Motorik; Inlärning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING År 2003 reviderades Lpo 94 och daglig fysisk aktivitet infördes som en obligatorisk del av skoldagen. Utifrån våra tolkningar av Lpo 94 skall daglig fysisk aktivitet genomsyras i alla skolans ämnen för att skapa förutsättningar som stärker barns förmåga att lära och utvecklas. LÄS MER