Sökning: "lss 9§"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden lss 9§.

  1. 1. Det är inte alltid lätt : En kvalitativ studie om vårdnadshavare till barn med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism och hur de upplever avlastande insatser via LSS i relation till deras eget liv.

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Elsa Plynning; [2023]
    Nyckelord :Disability; Intellectual disability; Autism; Caregiver; LSS; Contribution; Funktionsnedsättning; Intellektuell funktionsnedsättning; Autism; Vårdnadshavare; LSS; Insatser;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige är det många människor med någon typ av funktionsnedsättning som varje år får insatser via LSS. År 2021 gick 6386 stycken insatser till barn mellan 0-12 år och 23362 stycken till barn och unga mellan 13-22 år. LÄS MER

  2. 2. Med kärlek, tid och rätt bemötande kan framgång nås : Att hantera utmanande beteende med lågaffektivt bemötande ur ett personalperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Anna Gustafsson; Frida Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Challenging behaviour; low arousal approach; user; care staff and intellectual disabilities.; Utmanande beteende; lågaffektivt bemötande; brukare; vårdpersonal och intellektuell funktionsnedsättning.;

    Sammanfattning : The aim with this study was to examine how care staff in 9 § 9 p LSS residence with special services experienced and worked with challenging behaviour based on a low arousal approach. The study was conducted by qualitative research through semi-structured interviews in a bigger municipality in southern Sweden. LÄS MER

  3. 3. Ledsagarservice - en bortglömd insats? : Särskilt om synskadades och dövblindas rätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ebba Wikström; [2022]
    Nyckelord :Ledsagarservice; LSS; dövblindhet; synskada; SoL;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utreda vilken rätt till ledsagarservice synskadade samt dövblinda har i Sverige enligt gällande rätt. Den rättsdogmatiska metoden har använts för att besvara uppsatsens syfte och frågeställningar, vilket innebär att lagtext, förarbeten, doktrin och rättspraxis har undersökts. LÄS MER

  4. 4. Lågaffektivt bemötande ochtydliggörande pedagogik ipraktiken : En kvantitativ undersökning ombemötande vid utmanande beteendeinom LSS

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Alexandra Olsson; [2022]
    Nyckelord :autonomistödjande pedagogik; inspektionen för vård och omsorg; kommunikation; utbildning; Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade;

    Sammanfattning : Valet av ämne uppkom efter att ha läst IVO, Inspektionen för vård och omsorgs tillsynsrapport där detpåtalades osäkerhet och brist på kunskap hos personalen som jobbar inom LSS, Lagen om stöd ochservice till vissa funktionshindrade. Syftet är därför att undersöka i vilken utsträckning personal somjobbar med vuxna brukare med LSS insats använder tydliggörande pedagogik och lågaffektivtbemötande i hanteringen av utmanande beteende. LÄS MER

  5. 5. Samarbetet. Samarbete mellan professionella och föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom korttidsverksamhet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Buconjic Denisa; [2021]
    Nyckelord :Samarbete;

    Sammanfattning : Författare 1/Buconjic, D. Samarbetet. Samarbete mellan professionella och föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom korttidsverksamhet.  Examensarbete i Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. LÄS MER