Sökning: "mål i skogen på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden mål i skogen på förskolan.

  1. 1. Är ute lika bra som inne? : om utevistelsen på förskolor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therése Fors; Therése Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Fri lek; lärarledd aktivitet; utomhuspedagogik; utomhusdidaktik; förskolegården; utemiljö;

    Sammanfattning : Denna studie har riktat sig till ett stort antal pedagoger som arbetar i barngrupp på förskola i Sverige. Undersökningens mål är att undersöka hur stor del av dagen barnen tillbringar på den inhägnade gården samt hur ofta det förekommer planerad lärarledd aktivitet utomhus respektive inomhus? Vidare så är undersökningens mål att få fram vad respondenterna anser vara det huvudsakliga syftet med utomhusvistelse på förskolan. LÄS MER

  2. 2. Skogen som pedagogisk miljö : Fem förskollärares motiv till att använda sig av skogen i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Högberg; Isabelle Renström; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Pedagogisk miljö; Pedagogiska överväganden; Skogen; Förskolans läroplan.;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om skogen som pedagogisk miljö. Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på varför förskollärarna gör pedagogiska överväganden om att använda skogen i sin undervisning i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Skogen I förskolan : Hur förskollärare anser sig realisera läroplanens mål kring naturämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Christoffer Colliander; [2016]
    Nyckelord :Förskolan; Förskollärare; Lärande; Läroplansteori Samspel; Sociokulturellt lärande; Utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Det finns många olika profiler på förskolor, något som gör att läroplanen realiseras på olika sätt. I denna studie har förskollärare från mer traditionella förskolor undersökts, detta med utgångspunkt i hur de realiserar målen och riktlinjerna från läroplanen i de naturorienterande ämnena. LÄS MER

  4. 4. Förutsättningar för naturvetenskap i förskolan : En intervjundersökning om förutsättningar för naturvetenskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Linus Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Curriculum; Engagement; Knowledge; Pedagogues; Engagemang; Kunskap; Läroplanen; Pedagoger;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the conditions for pre-school teachers to achieve those goals that are constituted for science education in the Swedish curriculum for the pre-school. The study questions of formulations are: which importance have the conditions for the work with science education in pre-school, which importance have pre-school teachers engagement and knowledge for the work with science education in pre-school and does the pre-school pre-school teachers think that they have enough conditions to achieve those goals that are constituted for science education in the Swedish curriculum for the pre-school. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik : Hälsa och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lena Holmkvist; Danijela Borojevic; [2013]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; Hälsa; Lärande; Pedagogens förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur utomhuspedagogik fungerar i praktiken. Tanken är att ta reda på hur pedagoger, vårdnadshavare och barn upplever utomhuspedagogik, vilka fördelar och nackdelar det finns med utomhuspedagogik samt hur barns hälsa och lärande påverkas. LÄS MER