Sökning: "lärarledd aktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden lärarledd aktivitet.

  1. 1. Lärarledd fysisk aktivitet i fritidshem : Om fritidslärarnas arbetssätt kring fysisk aktivitet på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gabriel Berger; Casper Andersson; [2023]
    Nyckelord :Lärarledd; fysisk aktivitet; fritidshem; fritidslärare;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärarledd fysisk aktivitet på fritidshemmet. Syftet var att ta reda på hur fritidslärare inkluderar lärarledd fysisk aktivitet i undervisningen på fritidshemmet samt vilka uppfattningar de hade om den. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur på schemat : En studie om lärares didaktiska val i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Tina Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; litteraturundervisning; förskoleklass till årskurs 3; kunskapssyn; erfarenhetspedagogik; Malmgrens ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Beroende på lärares ämnes- och kunskapssyn kan de välja bort eller prioritera delar som de själva anser bör inkluderas i undervisningssammanhang. Tidigare forskning visar att litteraturundervisningen genom tiden har färgats av en kunskapssyn där läsning ska bidra till att utveckla elevernas personlighet, att skapa goda medborgare och att den litteratur som ska läsas i skolan bör bidra till elevernas fortsatta utveckling att ”göra rätt”. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar inom geografiämnet i en digitaliserad värld : Att inkludera fältstudier i distansundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maria Vera; [2020]
    Nyckelord :Geografi; fältstudier; distans; digitala hjälpmedel; lärande; förutsättning;

    Sammanfattning : I läroplanen för gymnasieskolan framgår det tydligt att det i geografiundervisningen ska ingå exkursioner, fältstudier, övningar och laborationer för att eleverna ska utveckla sin förmåga att analysera, kategorisera och identifiera förändringar och händelser i omvärlden (Gy 11). Forskning visar att förutsättningar på den enskilda skolan påverkar vilka möjligheter den undervisande läraren har för att planera och genomföra fältstudier. LÄS MER

  4. 4. Är ute lika bra som inne? : om utevistelsen på förskolor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therése Fors; Therése Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Fri lek; lärarledd aktivitet; utomhuspedagogik; utomhusdidaktik; förskolegården; utemiljö;

    Sammanfattning : Denna studie har riktat sig till ett stort antal pedagoger som arbetar i barngrupp på förskola i Sverige. Undersökningens mål är att undersöka hur stor del av dagen barnen tillbringar på den inhägnade gården samt hur ofta det förekommer planerad lärarledd aktivitet utomhus respektive inomhus? Vidare så är undersökningens mål att få fram vad respondenterna anser vara det huvudsakliga syftet med utomhusvistelse på förskolan. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jonathan Berntsson; Bareq Al Bomola; [2019]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Förskola; Intervju; Kvalitativ; Rörelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares syn på sitt arbete med fysisk aktivitet och rörelse samt hur de beskriver detta arbete. Utifrån detta syfte ställdes forskningsfrågorna Hur beskriver verksamma förskollärare att det lärarledda arbetet med fysisk aktivitet, med barn i de äldre åldrarna på förskolan, genomförs? samt Utifrån dessa beskrivningar, vad ser de för utmaningar för och möjligheter med att implementera lärarledda fysiska aktiviteter? Studien använde sig av kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER