Sökning: "målspråket i moderna språk"
Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade orden målspråket i moderna språk.
21. ¡Mira, así es Latinoamérica! - Un análisis visual de imágenes en dos manuales de español como lengua moderna especializado en representaciones de Latinoamérica.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : I denna uppsats studeras hur den latinamerikanska kulturen framställs visuellt i läroböcker i spanska som modernt språk samt förekomsten av stereotypa och/eller eurocentriska framställningar. I gymnasieskolans ämnesplan för moderna språk fastställs att eleven skall utveckla interkulturell kompetens, det vill säga, kunskap om länder och kulturer där målspråket talas. LÄS MER
22. L1-inlärare i L2-klassrummet - En intervjustudie med gymnasielärare i moderna språk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete som anlägger ett lärarperspektiv är att belysa och öka förståelsen om ett inom pedagogisk forskning i Sverige hittills föga uppmärksammat fenomen, som antas ställa gymnasielärare i moderna språk inför en rad didaktiska utmaningar: modersmålselever som deltar i andraspråksundervisningen, här benämnt L1/L2-fenomenet. Till grund för detta arbete ligger ett antal forskningsfrågor som handlar om huruvida lärarna är medvetna om fenomenet och vilka didaktiska konsekvenser detta leder till. LÄS MER
23. Språkets byggstenar : En studie om ordinlärning i främmande språk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Denna studie handlar om hur man arbetar med ordinlärning i ett främmande språk. Syftet med arbetet är att undersöka hur ordinlärningen går till när man börjar läsa ett nytt språk. LÄS MER
24. Att tala på målspråket i undervisningen i moderna språk : Ur ett lärarperspektiv: Vad motiverar högstadieelever att studera spanska?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Språkvalet i grundskolan idag är ett milt obligatorium det vill säga eleverna tvingas att välja ett språk men kan senare välja att hoppa av och börja den så kallade svenskengelskan (SvEn). Ämnet är betygslöst och ställer således inget egentligt krav på eleven och följderna blir inte så allvarliga då man i slutet på grundskolankan välja bort ett ämne inför gymnasievalet. LÄS MER
25. Formativ bedömning i moderna språk - ett utvecklingsarbete på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Uppsatsen redogör för resultatet av en empirisk undersökning som genomfördes i ämnet moderna språk på gymnasiet. Syftet med undersökningen var att ta reda på om och i så fall hur elevernas lärande i moderna språk påverkas av tillämpningen av fem s.k. nyckelstrategier för formativ bedömning i undervisningen. LÄS MER