Sökning: "målspråket i moderna språk"

Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden målspråket i moderna språk.

  1. 11. Medveten målspråksanvändning i undervisningen av moderna språk – En kvalitativ belysning av elevers uppfattningar om hinder och möjligheter med att spanskan används som klassrumsspråk

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Dahlgren; Channa Carlestam; [2019]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; elevperspektivet; klassrumsspråk; kommunikativ kompetens; moderna språk; målspråksanvändning; spanska; språkdidaktik; språkliga strategier; språkligt inflöde; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en kvalitativ belysning av högstadieelevers uppfattningar om vilka hinder och möjligheter som finns med att målspråket (spanska) används som klassrumsspråk och vilka metoder och strategier som de uppfattar som framgångsrika för att främja målspråksanvändningen i klassrummet. För att undersöka informanternas uppfattningar har en kvalitativ ansats tillämpats. LÄS MER

  2. 12. Språklärares strategier och arbetssätt för att träna elevernas muntliga kommunikativa förmåga : En studie baserad på intervjuer av sex lärare i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anne-Charlotte Plante; [2019]
    Nyckelord :Strategier; arbetssätt; muntlig kommunikativ förmåga; moderna språk; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vilka arbetssätt och strategier lärare i franska och övriga moderna språk använder sig av för att organisera undervisningen i muntlig språkfärdighet för att utveckla elevernas muntliga kommunikativa förmåga och varför de väljer att göra som de gör. I studien intervjuades sex verksamma lärare i moderna språken, i franska, spanska och tyska. LÄS MER

  3. 13. Språk ska inte vara svårt! : Elevers inställning till att undervisas på målspråket i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sara Eliasson; [2019]
    Nyckelord :direktmetoden; målspråk; moderna språk; språkundervisning;

    Sammanfattning :  Syftet med denna studie är att undersöka grundskolelevers inställning till en undervisning som sker uteslutande på målspråket i moderna språk. Undervisningen har utgått ifrån direktmetoden för att underlätta elevernas förståelse samt öka deras motivation och därför innehåller studien även en beskrivning och fördjupning av direktmetoden. LÄS MER

  4. 14. Effektivt lärande med målspråk- eller modersmålanvändning i klassrummet? : Vilket språk väljer språklärare i grundskolan att undervisa på?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Tabea Behring; [2019]
    Nyckelord :Target language; mother tongue; modern languages; language teaching; communicative ability; language classroom.; Målspråk; modersmål; moderna språk; språkundervisning; kommunikativ förmåga; språkklassrum.;

    Sammanfattning : Learning of another languages has been different over the last 100 years all over the world. That led to a development of models and theories that eventually helps and supports learning of another language. LÄS MER

  5. 15. Demokratiarbete i moderna språk : En intervjustudie kring synen på värdegrundsarbetet blandundervisande lärare i franska, spanska och tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Näsström; [2018]
    Nyckelord :moderna språk; engelska; demokratiuppdrag; värdegrund; intervjuundersökning;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att bidra till en diskussion kring de moderna språkämnenas legitimitet i den svenska skolan. Detta genom att undersöka språklärares syn på möjligheten att inkludera arbetet med värdegrundsfrågor i undervisningen i moderna språk. LÄS MER