Sökning: "marie lagerlöf"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden marie lagerlöf.

  1. 1. Det bästa att jag har lärt mig många ord : En fältstudie om tillämpningen av dramapedagogik när unga andraspråkstalare läser Selma Lagerlöfs Bortbytingen

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie-Chantal LONG; [2013]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; dramapedagogik; andraspråksutveckling; estetiska lärprocesser; Selma Lagerlöf; äldre litteratur; Bortbytingen;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur en grupp unga andraspråkstalare tar sig an en klassisk, äldre text skriven på ett förhållandesvis ålderdomligt språk, Selma Lagerlöfs saga Bortbytingen, med hjälp av dramapedagogiska övningar samt genom gestaltning och återberättande av den litterära texten.   Metoden som används för att samla in material till studien är en triangulering av flera kvalitativa grepp: inspelade intervjuer, dels en fokusgruppintervju av eleverna, och dels en enskild intervju av deras sas-lärare; frågeformulär med enskilda svar från eleverna och deras lärare; loggböcker från eleverna och deras observerande lärare samt den deltagande forskaren; inspelningar av fem arbetspass inklusive det avslutande uppspelet. LÄS MER

  2. 2. En studie om sagoarbete i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Violetta Olsson; Marie Hellström; [2012]
    Nyckelord :kreativitet; kulturarv; lärande; saga; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien och våra frågeställningar var att få fördjupade kunskaper om sagans möjlighet att öka förutsättningar till elevernas lärande och utveckling. Vi ville också se om det är relevant att öka sagoarbetet i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. SHIFT+CTRL Införandet av Entreprenöriellt lärande på Barn- och Fritidsprogammet, Selma Lagerlöfgymnasiet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Kniest; [2009]
    Nyckelord :Arbetssätt; Entreprenöriellt lärande; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Under läsåret 08/09 infördes entreprenöriellt lärande som pedagogisk form för eleverna på Barn- och fritidsprogrammet på Selma Lagerlöfsgymnasiet i Landskrona. Syftet med detta arbete är att följa och utvärdera elevernas upplevelser av att arbeta utifrån entreprenöriellt lärande, med avseende på utvecklingen av deras kompetenser och deras inställning till detta sätt att arbeta. LÄS MER