Sökning: "matematik algebra lärare"

Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade orden matematik algebra lärare.

  1. 16. Samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning - Metoder som ökar samarbetes kvalitet ur lågstadielärares perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Karolina Esst; [2021-07-08]
    Nyckelord :Lågstadiet; matematik; samarbete; algebra; undervisningens struktur; positiv arbetsmiljö; praktisk undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie ett examensarbete i slutet av grundskollärarprogrammet F-3. Studiens idé och struktur är inspirerad av en liknande forskning av Staples (2008). Studien handlar om metoder som lågstadielärare anser ökar kvaliteten på samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning. LÄS MER

  2. 17. Hur hanteras bråkbegreppet i aktuella läromedel för årskurs 3? : En läromedelsgranskning med fokus på kritiska aspekter och variationsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Ax; [2021]
    Nyckelord :Variationsmönster; kritiska aspekter; tal i bråkform; läromedelsgranskning;

    Sammanfattning : Läroboken utgör en viktig grund för undervisning i ämnet matematik. Idag finns det ingen nämnd som aktivt granskar de läromedel som används i skolans verksamhet, vilket ställer krav på att lärare har kunskap att undersöka och välja lämpliga läromedel. LÄS MER

  3. 18. Undervisning om bråk : En intervjustudie där lärare i grundskolans tidiga år beskriver hur de planerar och möter elever i undervisning om bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Selent; [2021]
    Nyckelord :bråk; grundskolans tidiga år; sociokulturellt perspektiv; grundläggande kunskaper; didaktiska val;

    Sammanfattning : Bråk är ett ämnesområde inom matematik som introduceras i grundskolans tidiga år. Elevers kunskapsutveckling för bråk är viktig då den ligger till grund för vidare förståelse i andra matematiska områden såsom algebra, procent och tal i decimalform. LÄS MER

  4. 19. Matematiklärares användning av  programmering : En undersökning om programmeringens roll som problemlösningsverktyg i matematikundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Muaaz Selo; [2021]
    Nyckelord :Programmering; gymnasiematematik; matematikundervisning; problemlösning; tinkering och Python;

    Sammanfattning : Enligt den nya läroplanen 2018  ingår programmering som ett centralt innehåll i matematik och matematiklärare ska använda sig av programmering som ett problemlösningsverktyg i vissa matematikkurser på gymnasiet.  I studien undersöks hur sex gymnasielärare i matematik beskriver hur de använder programmering som ett verktyg för problemlösning i sin undervisning. LÄS MER

  5. 20. "Jag har inte sagt: '-Nu lär vi oss algebra.' Det ska jag börja göra" : En kvalitativ intervjustudie med fokus på lärares uppfattningar om sin undervisning och vad som är centralt i matematikområdet algebra på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Elin Bengtsson; Ulrika Hjertquist; [2021]
    Nyckelord :algebra; prealgebra; lärares kunskaper; undervisning; matematik; ämneskunskaper; algeriskt tänkande;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersökavilka kunskaperfyra verksamma lärare uppfattar attde behöver ha för att undervisa i matematikområdet algebra på lågstadiet, samt hur de beskriver sin undervisning i förhållande till elevers lärande av prealgebra och algebra på lågstadiet. Empirin samlades in via semistrukturerade intervjuer och analyserades därefter med hjälp av det teoretiska ramverket The Knowledge Quartet. LÄS MER