Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Design och användning av algebra-prov inom utbildning : En tematisering av provuppgifter och intervjusvar

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Samuel Skåre; [2024]
    Nyckelord :bedömning; förmågor; kompetenser; prov; provuppgifter;

    Sammanfattning : Inom matematikundervisningen är det vanligt att lärare använder skriftliga prov därde väljer ut provuppgifter i syfte att bedöma en elevs matematiska förmågor.Tidigare forskning visar att lärare tenderar till att betona imitativa resonemang iundervisningen, och detta återspeglas också i de prov som de konstruerar. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar med programmering inom matematikundervisning : En studie utifrån verksamma högstadielärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jonatan Svensson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sedan 2018 har programmering funnits med i högstadiets läroplan tillhörande matematikämnet. Denna förändring skapade flera debatter och matematiklärare ställdes inför en helt ny utmaning. LÄS MER

  3. 3. Konsten att förstå algebra : Hur matematiska representationer kan vara ett verktyg för att skapa förståelse hos elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nilsson Oliver; [2024]
    Nyckelord :Matematik; algebra; gymnasiet; svårigheter och matematiska representationer;

    Sammanfattning : I en jämförelse med andra länder verkar det vara så att Sveriges elever presterar på en lägre nivå i matematik. Vidare finns det indikationer på att svenska elever har särskilt svårt för algebra. LÄS MER

  4. 4. Houston, har vi problem?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Adam Sundqvist; [2023-04-19]
    Nyckelord :Problemlösning; problem; uppgiftstyp; lärobok; innehållsanalys; ;

    Sammanfattning : Vikten av att inkludera problemlösningen i undervisningen är omskrivet i både läro- och ämnesplanen. Där står det att alla elever måste få arbeta med problemlösning. Läroboken är väldigt viktig för matematiklärare i Sverige och stora delar av undervisningen kretsar kring den. LÄS MER

  5. 5. Likhetstecknets funktion : Betydelsen för matematikinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fast; Lisa Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Likhetstecknet; matematisk ekvivalens; missuppfattningar; matematikinlärning;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2023) visar att matematik är det skolämne där flest antal elever i årskurs 9 inte uppnår målen för godkänt. Detta är olyckligt eftersom ett godkänt betyg i matematik är ett krav för att komma in på ett yrkes- eller högskoleförberedande gymnasieprogram. LÄS MER