Sökning: "svårigheter och matematiska representationer"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden svårigheter och matematiska representationer.
1. Konsten att förstå algebra : Hur matematiska representationer kan vara ett verktyg för att skapa förståelse hos elever
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : I en jämförelse med andra länder verkar det vara så att Sveriges elever presterar på en lägre nivå i matematik. Vidare finns det indikationer på att svenska elever har särskilt svårt för algebra. LÄS MER
2. Subitiseringsförmåga, engagemang och självförtroende : En interventionsstudie i årskurs 4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Subitiseringsförmåga ses som en grundläggande färdighet inom taluppfattning. Syftet med studien var att bidra med kunskap om sambandet mellan konceptuell subitisering och taluppfattning, samt vilken påverkan vårt interventionsprogram har på elever med svag konceptuell subitiseringsförmåga. LÄS MER
3. Står orden i vägen för matematiken? : En läromedelsgranskning över texters utformning i matematikuppgifter
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Matematiska problem är ofta formulerade med mycket text därav blir elevens förmåga att läsa och tolka text samt textens utformning, centrala delar i elevens utveckling av matematisk förståelse. En text i matematik kan innehålla begrepp och ord som eleven behärskar i sitt vardagliga språk men som har en annan betydelse i en matematisk kontext. LÄS MER
4. Digitala matematikappar som stöd i undervisningen för elever i matematiksvårigheter: En innehållsanalys utifrån fyra undervisningsaspekter.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla ett analytiskt ramverk som fungerar för analysering av 11 appar och kategorisera dem utifrån deras användbarhet i undervisningen av elever i matematiksvårigheter. Vilka undervisningsaspekter som valdes ut grundades på en anpassning för elever i svårigheter i matematik. LÄS MER
5. Registerväxlingar för komplexa tal i läroböcker för gymnasiet och för nybörjarstudenter vid universitet : En innehållsanalys och jämförelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Gymnasieelever och studenter har svårigheter att förstå och hantera komplexa tal, i synnerhet omvandlingar mellan de komplexa talens olika representationsformer. En innehållsanalys har utförts av två läroböcker – en gymnasiebok och en universitetsbok – med målet att undersöka omfattningen av transformationer av den geometriska representationen av komplexa tal, bland läromedlens teori, bilder och övningsuppgifter. LÄS MER