Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Matematik på samlingen ”En Elefant balanserade” - Hur kan vi förbättra barns förståelse kring matematik i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Lassus; [2024-02-29]
    Nyckelord :Matematik; Variationsteori; Förskola; Aktionsforskning;

    Sammanfattning : Förskolan ska arbete utifrån alla barns lika rättigheter till en likvärdig utbildning och se till att de får lära sig matematik på sin nivå. Därav undersöks i denna studie hur arbetet med matematik kan förbättras på samlingen, genom att fokusera på en enskild aktivet, sången Fem elefanter balanserade. LÄS MER

  2. 2. Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lena Jonsson; Jennie Johansson; [2024-02-29]
    Nyckelord :lärandeobjekt; pedagoger; estetiska uttrycksformer; transdisciplinärt lärande; utvecklingsarbete; aktionsforskning; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. LÄS MER

  3. 3. Matematik som ett sätt att uttrycka sig Språkets betydelse för matematiska förståelse bland barn på förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Personalvetarprogrammet

    Författare :Stella Harutyunyan; [2011-07-14]
    Nyckelord :vardagsmatematik; yrkesspråk; utveckling av praktiken;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att belysa betydelsen av ett professionellt yrkesspråk hos pedagogerna på förskolan. Huvudfrågan handlar om hur man kan använda mattespråk som redskap för att stimulera barns allmänna språkutveckling. Jag kommer att presentera och analysera ett utvecklingsarbete, som jag har planerat och genomfört. LÄS MER

  4. 4. Lunchen på förskolan - en pedagogisk måltid?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Helena Anund; [2011-02-16]
    Nyckelord :måltid; pedagogisk lunch; ; förskola; mat; kommunikation; samvaro;

    Sammanfattning : Enligt den senaste stora kostundersökningen, Riksmaten – barn 2003, där bland annat 4-åringar ingick så framgick det att de åt för mycket kakor, glass, läsk och godis och för lite frukt och grönsaker i förhållande till näringsrekommendationerna. Då de matvanor man skaffar sig som liten följer med upp i vuxen ålder är det bra att som barn skaffa sig goda matvanor. LÄS MER

  5. 5. Det gör ju arbetet roligare! En studie om en matematikförskolas dokumentation av det matematiska lärandet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna Kanerot; [2010-03-22]
    Nyckelord :dokumentation; pedagogisk dokumentation; matematik; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur barns matematiska lärande dokumenteras på en förskola med matematikprofil och analysera hur lärarna tänker kring dokumentationens betydelse för verksamheten. Teori: Denna studie belyser två olika inriktningar och förhållningssätt till dokumentation av barns lärande; det Reggio Emiliainspirerade arbetssättet och utvecklingspedagogiken. LÄS MER