Sökning: "matematik läromedel analys av två läromedel"

Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden matematik läromedel analys av två läromedel.

  1. 6. Analoga och digitala läromedel imatematik : – en analys avämnesinnehållet omkrets

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fanny Nilsson; [2021]
    Nyckelord :läromedel matematik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en läromedelsanalys av två olika sorters läromedel för årskurs 7i matematik. Läromedlen är en klassisk matematikbok och ett modernt digitalt läromedeli matematik. Läromedlen som ingick i analysen var Matematikboken X och MatematikX direkt, båda utgivna av Liber. LÄS MER

  2. 7. Variationsmönster i algebra på mellanstadiet : En analys av läromedels algebraiska uttryck och ekvationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nathalie Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Algebra; variabel; uttryck; ekvation; variationsteori; läromedelsanalys; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys som granskar algebraiska uttryck och ekvationer i två läromedel för årskurs 6: Koll på Matematik 6A och Mattedirekt borgen 6A. Studiens syfte är att studera algebraiska uttryck och ekvationer utifrån variationsteorins fusion, kontrast och generalisering. LÄS MER

  3. 8. Matematiska förmågor och digital interaktion : De fem matematiska förmågornas förekomst i två digitala läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Gudinge; Sarah Wikström; [2021]
    Nyckelord :Digitala läromedel; Interaktion; Dynamiska funktioner; Matematiska förmågor; Dynamiska elementtyper; Lgr11;

    Sammanfattning : Digitala läromedel används idag alltmer frekvent på skolor, samtidigt som det inte förekommer någon nationellt sammanhållen kvalitetsgranskning av dem. Det är därför av vikt att få insikt i vilka förmågor som bearbetas i digitala läromedel. LÄS MER

  4. 9. Stöd i lärarhandledningar : En analys av två lärarhandledningars upplägg av division i matematik för årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Per Holmqvist; Jimmi Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Lärarhandledningar; designprinciper; innehållsanalys; matematik; division; stöd;

    Sammanfattning : I den här studien analyseras vilka stöd som finns i två lärarhandledningar i matematik för årskurs 4. Analysen görs utifrån designprincipen Förstå varför författare lägger upp innehåll som de gör och vad syftet är med uppgifter och aktiviteter som utvecklats i tidigare forskning om läromedel. LÄS MER

  5. 10. Analys av läromedel i matematik för lågstadiet : - med fokus på delnings- och innehållsdivision

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nariman Salame; Fitore Bislimi; Linneá Arven; [2021]
    Nyckelord :Matematik; division; delningsdivision; innehållsdivision; läroböcker; kritiska aspekter och variationsteorin.;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att granska hur aspekterna innehålls- och delningsdivision är fördelade i tre olika läroböcker. Fokus ligger i att analysera introduktion, behandling och kritiska aspekter inom delnings- och innehållsdivision. Läroböckerna som används i studien är riktade till årskurs två och tre. LÄS MER