Sökning: "matematik likhetstecknet"

Visar resultat 11 - 15 av 49 uppsatser innehållade orden matematik likhetstecknet.

  1. 11. 6=_  ”Va?! Det är bara två tal” : En litteraturstudie om elevers förståelse av och undervisning om likhetstecknet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Nordqvist; Emma Persson; [2022]
    Nyckelord :likhetstecken; matematik; statisk; dynamisk; algebra;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien handlar om likhetstecknet som är en viktig grund i algebran. Studien är relevant eftersom internationella undersökningar som TIMSS och PISA visar att svenska elevers algebraresultat är lågt och behöver förbättras. LÄS MER

  2. 12. Variation i hur läromedel i årskurs 7–9 presenterar likhetstecknets kritiska aspekter : En läromedelsanalys utifrån variationsteorin om en läromedelsseriers möjlighet att främja en god förståelse av likhetstecknet i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ebba Leijon; [2022]
    Nyckelord :Likhetstecknet; läromedelsanalys; matematik; variationsteori; årskurs 7–9;

    Sammanfattning : Elever möter likhetstecknet inom matematiken i alla årskurser i skolan. Det är viktigt att eleverna får en god förståelse av likhetstecknet vilket är en av grundstenarna inom matematiken. LÄS MER

  3. 13. Från konkreta tal till ekvationer : -en systematisk litteraturstudie om elevers lärande av ekvationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Alice Nordstrandh; Anna Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Svårigheter; ekvation; algebra; likhetstecknet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Matematiska likheter och likhetstecknet som undervisningsaspekt i förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sara Carlsson; Rebecca Bergman; [2022]
    Nyckelord :Likhetstecknet; Relationell förståelse; Operationell förståelse; Matematik i förskoleklass; Variationsteori;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study was to examine how teaching of mathematical equalities and the equal sign is conducted in preschool class and what linguistic formulations are used. The motive for the study was students' difficulties in understanding the meaning of the equal sign. LÄS MER

  5. 15. Elevers förståelse för likhetstecknet : ”Kan jag välja både samma som och svaret?”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Maja Höglund; [2021]
    Nyckelord :CES-modellen; matematik; operationell- relationell förståelse; årskurs 3;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning kring elevers förståelse för likhetstecknet. Forskarna är eniga om atteleverna ofta har en operationell förståelse för likhetstecknet, vilket innebär att de uppfattarlikhetstecknet som en uppmaning att utföra en operation. LÄS MER