Sökning: "matematik likhetstecknet"

Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade orden matematik likhetstecknet.

  1. 16. Hur påverkar olika undervisning elevers uppfattning om likhetstecknet? : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 3 uppfattar likhetstecknet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Alicia Ågren; Matilda Ödlund; [2021]
    Nyckelord :Matematik; likhetstecknet; relationell; operationell; undervisning; kritiska aspekter.;

    Sammanfattning : Studien har genomförts i tre klasser i årskurs tre på två olika skolor. Syftet är att undersöka hur elever uppfattar likhetstecknet samt huruvida denna uppfattning påverkas av olika undervisning. I fokus är en relationell förståelse för likhetstecknet. Studien använder sig av variationsteorin som teoretiskt ramverk. LÄS MER

  2. 17. Förståelser av likhetstecknet och hur de framställs i digitala spel för låg- och mellanstadiet : En systematisk litteraturstudie och en innehållsanalys om förståelser av likhetstecknet

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Kvist; Zelal Demirbag Kasirga; [2021]
    Nyckelord :Equal sign; Algebra; Mathematics; Concept; Instrumental understanding; Relational understanding; Likhetstecknet; Algebra; Matematik; Koncept; Instrumentell förståelse; Relationell förståelse;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa faktorer som möjliggör eller hindrar förståelsen av likhetstecknet hos elever och dess övergång mellan aritmetik och algebra. Med en systematisk litteraturstudie som metod söktes vetenskapliga artiklar som sammanställdes i fem olika kategorier. LÄS MER

  3. 18. Elevers förståelse för likhetstecknets funktion i matematik : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Alexandra Benkowski; Cecilia Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Matematik; likhetstecknet; elever; förståelse; missuppfattningar;

    Sammanfattning : Elevers förståelse för likhetstecknets funktion skiljer sig åt och påverkar elever i deras matematikutveckling. I 1 kap. 4 § av Skollagen (SFS 2010:800) står att skolväsendet “ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära”. LÄS MER

  4. 19. Hur presenteras likhetstecknet i matematikläroböcker? : En analys av läroböcker för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yosif Fahmi; Tim Gomes; [2021]
    Nyckelord :förklaringsmodeller; likhetstecken; läroböcker; lärarhandledning; matematik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var undersöka likhetstecknets förekomst och presentation för elever iåk1 i den svenska grundskolan. Studiens vägleddes av frågeställningen Vilkaförklaringsmodeller används i läroböckerna och lärarhandledningarna för attpresentera likhetstecknet och i vilken utsträckning används de? För att uppnå dettavaldes fem böcker ut som analyserades med tillhörande lärarhandledningar. LÄS MER

  5. 20. Likhetstecknet - En operation eller relation? En studie om likhetstecknets introduktion i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nina Perjus; Josefin Westling; [2021]
    Nyckelord :Matematik; variationsteori; synsätt; läroböcker och missuppfattningar;

    Sammanfattning : Att elever missförstår likhetstecknets innebörd är vanligt förekommande. Många uppfattar likhetstecknet som en indikation på att göra en uträkning istället för ett tecken som påvisar jämvikt mellan tal. Vi har valt att undersöka hur likhetstecknet presenteras för eleverna i årskurs 1. LÄS MER