Sökning: "matematik och slöjd"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden matematik och slöjd.

  1. 6. Ämnesintegrerade matematiklektioner för grundskolans högstadium : En designstudie om samverkan med lärare i teknik, träslöjd och hemkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Nissren Mohammed Al Boraki; Susana Jugo; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; integrering; motivation; design av lektioner;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från tanken att utveckla undervisningen genom att integrera matematik med  andra ämnen. Projektet har genomförts genom att designa och utvärdera lektioner tillsammans med slöjd- och teknik- och hemkunskapslärare. Studien har utförts i åk 7–9, på en skola i Västmanland och en skola i Östergötland. LÄS MER

  2. 7. Slöjd i grundskolan : Vad säger skolans styrdokument och vad säger kollegor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lotta Jarl; [2021]
    Nyckelord :slöjd; slöjdämnet; slöjdundervisning; praktiskt estetiskt ämne;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka lärares uppfattningar om slöjdämnet och dess bidrag till elevers kunskapsutveckling. Studien undersöker ur ett sociokulturellt perspektiv hur kollegor som undervisar i andra ämnen ser på slöjden. Bakgrunden är att slöjden ibland blir ifrågasatt, både av kollegor och i media. LÄS MER

  3. 8. Flerspråkighet och identitet i skolans miljöe r- En kvalitativ undersökning på flerspråkighetens betydelse för identitetsutvecklingen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk

    Författare :Amanda Björk; [2019]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Identitet; flerspråkighet; Socialkonstruktivistiskt perspektiv; Språkutvecklande arbetssätt; grundskolan.;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts för att bidra till forskningen kring hur man kan arbeta språkutvecklande i skolan och vad det kan ha för vinster i identitetsutvecklingen.Denna uppsats undersöker flerspråkighet, elevernas egna modersmål/förstaspråk, i relation till identiteten i skolans olika miljöer. LÄS MER

  4. 9. Skala som undervisningsinnehåll i matematik och teknik : lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Carina Rickfält; [2018]
    Nyckelord :Integrated teaching; scale; technology; mathematics; Ämnesintegrering; skala; teknik; matematik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur lärare arbetar med undervisningsinnehållet skala och deras syn på ämnesintegrering mellan teknik och matematikämnet i svensk grundskola 2017. Studien fokuserar på skala i betydelsen storleksförhållande, men omfattar även till viss del andra betydelser som kan anses vara av vikt för ämnesintegrerande arbete. LÄS MER

  5. 10. Slöjdundervisning och matematisk kunskap : Hur elever och lärare använder skisser och matematiska beräkningar i slöjd i grundskola och grundsärskola

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marina Öhman-Danforth; [2017]
    Nyckelord :slöjd; matematik; grundskola; grundsärskola;

    Sammanfattning : Elever i grundskolans- och grundsärskolans slöjdundervisning använder matematik som ett redskap för att föra sitt arbete framåt. I Lgr 11 står det att eleven i sin undervisning ska möta två- och tredimensionella skisser samt genomföra matematiska beräkningar kopplat till skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar. LÄS MER