Sökning: "matematik och slöjd"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden matematik och slöjd.

  1. 16. Matematiken i slöjdämnet : En empirisk studie om hur elevers slöjdarbete kan stödja elevers lärande i matematik

    Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Karin Ljungdahl; [2012]
    Nyckelord :Mathematic; craft; teaching; interdisciplinary; ethnomathematics; Matematik; slöjd; undervisning; ämnesövergripande; etnomatematik;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt på vilket sätt elevers slöjdarbete kan stödja elevers lärande i matematik. Studien utgår ifrån det s.k. sociokulturella perspektivet där kunskap och lärande utvecklas i samspelet mellan människor och där situationella betingelser och språket spelar en central roll för kunskapsutvecklingen. LÄS MER

  2. 17. Varför skall man ha slöjd? – några lärares syn på slöjdens betydelse för elevers lärande

    C-uppsats,

    Författare :Cecilia Hedin; Slöjd Social och kognitiv utveckling hos barn; [2011]
    Nyckelord :Slöjd; Matematik; Ämnesintegrering; Formellt bildn;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt arbete är att undersöka några pedagogers syn på slöjden som ett formellt bildningsverktyg samtderas syn på en samverkan mellan slöjd och matematik. Alla skapande ämnen får i dag allt mindre resurser ochmånga gånger anses de som onödiga/onyttiga av såväl elever, föräldrar och övrig skolpersonal. LÄS MER

  3. 18. Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie

    C-uppsats,

    Författare :Eva Lundin-Schreiber; Meg Yan; [2011]
    Nyckelord :Matematikinlärning; Skapande Verksamhet; Ämnesinte;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver sammanskapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet medmatematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan?Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfullasammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgadeuttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. LÄS MER

  4. 19. Motivation och praktsik matematik : - en intervjustudie med högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Maria Kuylenstierna; [2010]
    Nyckelord :motivation; intervjuer; matematik; praktiska; slöjd;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur och om elevers motivation påverkas av att arbeta med praktiskt orienterade matematikuppgifter. Undersökningens huvudmetod är intervjuer av sex utvalda högstadieelever kombinerat med utvärderingsenkäter och lektionsbesök. LÄS MER

  5. 20. Matematik och Trä- och metallslöjd : ett samarbete att ta tillvara på?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Jonas Larsson; [2010]
    Nyckelord :Matematik; Samarbete; Slöjd; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : I samband med min tidigare gymnasieutbildning på byggprogrammet har jag reflekterat att skolans matematikämne skulle kunna samarbeta med ett praktiskt ämne. I detta fall i trä- och metallslöjden, där praktiska moment förekommer i stor utsträckning. Många av skolans elever tappar lusten för matematikämnet i årskurs fem. LÄS MER