Sökning: "matematik och slöjd"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden matematik och slöjd.
21. Stress i skolan : utifrån ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen; Umeå School of Education (USE)Sammanfattning : Vår studie handlar om stress i skolan. Syftet med denna rapport är att ta reda på hur stress ser ut i grundskolan och speciellt i ämnet slöjd, samt att fördjupa vår egen förståelse inom området stress och hur dagens skola motverkar stressen hos eleverna. LÄS MER
22. Estetik och lärande : Exemplet musik som ett pedagogiskt redskap för lärande i matematik
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:I styrdokumenten står det skrivet och att elever genom olika estetiska uttrycksformer ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. Det framgår även att lärarna ska sträva efter att balansera och integrera kunskaper i sina olika former. LÄS MER
23. Ämnesövergripande arbete i matematik och textilslöjd : Ett praktiskt försök i skolår 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this thesis is to try to make the mathematics content of textile handicraft visible. This is done through an attempt at integrated studies in the two subjects with 6th grade students. LÄS MER
24. Tron på praktisk och laborativ matematik i undervisningen -relevant eller överdriven? : Landsomfattande jämförelse av 1000 elevers betyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för teknik- och naturvetenskapSammanfattning : Som student på lärarutbildningen fick jag bland annat lära mig om olika inlärningsstilar och om vikten av varierade arbetsformer i undervisningen. Något förenklat menar vissa forskare att man kan skilja den teoretiskt lagde eleven från den mer praktiskt lagde, vilket betyder att en mix av teoretisk och praktisk/laborativ undervisning skapar bra förutsättningar för att så många som möjligt ska kunna ta del av den. LÄS MER
25. En studie av lärarperspektiv på ämnesintegrering mellan matematik och träslöjd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka lärares syn på ämnesintegrering mellan matematik och träslöjd i skolår fyra. Vår vision är att integrera ämnena i vår kommande yrkesutövning. I studien har vi också undersökt vilka möjligheter till ämnesintegrering som skulle kunna utnyttjas i undervisningen. LÄS MER