Sökning: "media som pedagogiskt verktyg"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden media som pedagogiskt verktyg.

  1. 11. Barns rätt till delaktighet och digitala medier i förskolan : - sett ur några förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Fanny Larsson; Emma Olofsson; [2015]
    Nyckelord :Meningsskapande; Kommunikation; Digitala medier; Delaktighet; Socialsemiotik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur några förskollärare uppfattar sina sätt att erbjuda barn utrymme att uttrycka sig med hjälp av digitala medier. Forskningsintresset har sitt fokus på barns delaktighet och möjlighet att skapa mening i kommunikation i förskolan. LÄS MER

  2. 12. Ingenting är sant, allt är tillåtet : En kvalitativ studie om historiska datorspel som Assassin’s Creeds påverkan för det oavsiktliga lärandet och dess pedagogiska möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Martin Johansson; Tina Johansson; [2014]
    Nyckelord :education; computer games; unintentional learning; pedagogic; Assassin’s Creed; lärande; datorspel; oavsiktligt lärande; pedagogisk; pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to investigate the unintentional learning that happens during the use of computer games. With the use of interviews with students in the ages 13-15 who all have played the game series Assassin’s Creed, and then compared them with students who does not play the game, we have been able to identify that some learning is taking place, but that the student’s attitude towards the subject, and their maturity, also is vital for the learning. LÄS MER

  3. 13. Satsningen på PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) i förskolan - ett led i ettpedagogiskt ledarskap

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carolina Estrella; Amina Dhahir; [2013]
    Nyckelord :PIM- Utbildning; pedagogiskt ledarskap; ledarskap; IKT; förskolan;

    Sammanfattning : Abstract   Titel:                                              Satsningen på PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) i förskolan - ett led i ett pedagogiskt ledarskap   Huvudsyfte:                                              Syftet med denna studie är att undersöka förskolechefers synsätt och upplevelser av PIM (Praktiskt IT- och mediekompetens), som är en satsning från regeringen, och om PIM uppdraget har påverkat deras ledarskap och arbetssätt som förskolechef. Metod:                                                      Kvalitativa intervjuer och observationer  l Studien bygger på fyra stycken intervjuer med förskolechefer, samt observationer. LÄS MER

  4. 14. E-Learning - Riktlinjer för anpassning av utbildningsmaterial

    C-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Danesh Etemadi Zanganeh; John Wising; [2010-09-24]
    Nyckelord :E-learning; Utbildningsmaterial; Anpassning och Pedagogik;

    Sammanfattning : E-learning är idag ett område på framfart. Fler och fler organisationer väljer att utbilda sina anställda med hjälp av elektronisk media. Genom E-learning sparar organisationer pengar och tid i utbildandet av sin personal. LÄS MER

  5. 15. Lasersvärd och Bolibompa

    C-uppsats,

    Författare :Emelie Löfgren; [2010]
    Nyckelord :Datorspel; kultur; förskola;

    Sammanfattning : Mitt syfte med den här uppsatsen är att ta reda på om datorspel kan användas i förskolan som ett pedagogisktverktyg. Genom att spela två datorspel och analysera dem har jag kommit fram till att man inte kan avfärdadatorspel inom förskolan. LÄS MER