Satsningen på PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) i förskolan - ett led i ettpedagogiskt ledarskap

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Abstract   Titel:                                              Satsningen på PIM (Praktisk IT- och mediekompetens) i förskolan - ett led i ett pedagogiskt ledarskap   Huvudsyfte:                                              Syftet med denna studie är att undersöka förskolechefers synsätt och upplevelser av PIM (Praktiskt IT- och mediekompetens), som är en satsning från regeringen, och om PIM uppdraget har påverkat deras ledarskap och arbetssätt som förskolechef. Metod:                                                      Kvalitativa intervjuer och observationer  l Studien bygger på fyra stycken intervjuer med förskolechefer, samt observationer.   Huvudresultat:                                 Resultatet av studien har visat att förskolecheferna har upplevt PIM- utbildningen som ett bra Pedagogiskt upplägg och ett bra verktyg. Enligt förskolecheferna har PIM– utbildningen implementerad i förskolans verksamhet genom att på ett professionellt sätt skriva vecko- månads brev, pedagogisk dokumentation, föräldramöte och utvecklingssamtal där pedagogerna visar små filmsnuttar på fem minuter som en utgångspunkt till samtalet. Alla förskolecheferna var överens om att den tredje delen av PIM var mest intresserade för pedagoger, barn och föräldrarna. Studien har också visat att förskolechefernas ledarskap inte påverkats av PIM- utbildningen men däremot har deras arbetssätt fått högre kvalitet och dem Använder numera bättre program och metoder för sitt dagliga arbete.  Studiens bidrag: Vår avsikt med uppsatsen är att kunna bidra till en fördjupad uppfattning kring förskolechefens roll vid förändringar på grund av den särskilda PIM-satsningen. Vi hoppas kunna ge en bild kring vilka aspekter som spelar roll vidgenomförandet av PIM-satsningen men också hur dessa aspekter påverkar förskolechefens syn på förskolans verksamhet samt medarbetare. Denna uppsats kan komma att utgöra det första steget för reflektioner kring förskolechefens behov och kritisk syn på ledarskap och organisations förmåga vad gäller informationsteknik och mediekompetens. Nyckelord: PIM- Utbildning, pedagogiskt ledarskap, ledarskap, IKT, förskolan

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)