Sökning: "mental arithmetic och addition."

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden mental arithmetic och addition..

  1. 1. Lärares reflektioner om additionsstrategier : En intervjustudie om en specifik additionsuppgift

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Hanna Haraldsson; [2021]
    Nyckelord :strategies; mental arithmetic; addition; part-whole relations; primary school.; strategier; huvudräkning; addition; tals del-helhetsrelationer; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera lärares reflektioner om en specifik uppgift om olika additionsstrategier som har genomförts i en matematiklektion i Shanghai. Den frågeställning som studien syftar att besvara är: ·         Vad karaktäriserar lärarnas reflektioner? Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer som metod och fyra lärare som undervisar i matematik har intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Att utläsa räknestrategier från ögonrörelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Lovisa Gradin; [2020]
    Nyckelord :eye-tracking; eye-movements; mathematics; counting strategies; eye-tracking; ögonrörelser; matematik; räknestrategier;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the information that can be collected about counting strategies when tracking a person’s eye-movements when he/she is doing a mental calculation on a given expression. Eye-tracking is based on the study of what a person look at and the eye-movements between fixations. LÄS MER

  3. 3. Att räkna i huvudet eller att räkna med huvudet : En undersökning av hur 11 elever i årskurs 8 gör när de räknar huvudräkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anna Belec Lütz; [2020]
    Nyckelord :mental arithmetic; mathematical literacy; strategies for mental arithmetic; huvudräkning; matematisk litteracitet; högstadiet; huvudräkningsstrategier;

    Sammanfattning : Huvudräkning är den av de matematiska förmågorna vi lär oss i skolan som vi sedan oftast använder utanför och efter skolan. Därför är det ur ett samhällsperspektiv viktigt att alla skolelever får lära sig huvudräkning. LÄS MER

  4. 4. Huvudräkningsstrategier inom addition och subtraktion : bland elever i årskurs sex

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Simon Meijer; [2016]
    Nyckelord :mental arithmetic; mental calculation; mental computation; strategies; addition; subtraction; huvudräkning; huvudräkningsstrategier; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Under den verksamhetsförlagda tiden väcktes intresset för huvudräkning hos mig, ef­tersom eleverna valde att använda sig av miniräknare trots att de hade kunskap om olika huvudräk­ningsstrategier. Enligt skolverket (2011b) skall eleverna vid huvudräkning ta del av olika strategier för att stärka självsäkerheten och tilltron till sin förmåga. LÄS MER

  5. 5. Matematiklärares val av huvudräkningsstrategier inom addition : En intervjustudie av 6 lärare i Sverige och England

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Lübking; [2016]
    Nyckelord :Mental strategies; mental computation; mental calculation; mental arithmetic och addition.;

    Sammanfattning : Studien utgår från en kvalitativt inriktad analys och metod, där syftet är att undersöka vilka huvudräkningsstrategier som 3 svenska respektive 3 engelska lärare undervisar i, inom addition. Det empiriska materialet består av intervjuer som sedan har transkriberats och analyserats. LÄS MER