Sökning: "strategies for mental arithmetic"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden strategies for mental arithmetic.
1. Tallinjen som representation vid subtraktion- en kvalitativ innehållsanalys av läromedel i matematik
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : The number line as a representation at subtraction- A qualitative content analysis of textbooks in mathematic. Number sense has a prominent role in mathematics. It is an ability seen as the basis for the student´s continued development in mathematics. LÄS MER
2. Lärares reflektioner om additionsstrategier : En intervjustudie om en specifik additionsuppgift
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera lärares reflektioner om en specifik uppgift om olika additionsstrategier som har genomförts i en matematiklektion i Shanghai. Den frågeställning som studien syftar att besvara är: · Vad karaktäriserar lärarnas reflektioner? Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer som metod och fyra lärare som undervisar i matematik har intervjuats. LÄS MER
3. Hur räknar du ut 45 + 39? : En studie över vilka beräkningsstrategier högpresterande elever i matematik tillämpar vid aritmetiska uppgifter samt hur dessa beräkningsstrategier förhåller sig till arbetsminne.
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Mental arithmetic problems require cognitive skills such as decoding numbers, working memory and the use of mental computation strategies. Pupils obtain various computation strategies at school, but what kind of strategies do pupils who are high achievers in mathematics choose while solving mental arithmetic problems? This study aimed to investigate what kind of strategies pupils who are high achievers in mathematics used while solving mental arithmetic problems, and if there were any substantial findings in the correlation between those strategies and their audio and visual memory. LÄS MER
4. Att räkna i huvudet eller att räkna med huvudet : En undersökning av hur 11 elever i årskurs 8 gör när de räknar huvudräkning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Huvudräkning är den av de matematiska förmågorna vi lär oss i skolan som vi sedan oftast använder utanför och efter skolan. Därför är det ur ett samhällsperspektiv viktigt att alla skolelever får lära sig huvudräkning. LÄS MER
5. Huvudräkningsstrategier inom addition och subtraktion : bland elever i årskurs sex
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Under den verksamhetsförlagda tiden väcktes intresset för huvudräkning hos mig, eftersom eleverna valde att använda sig av miniräknare trots att de hade kunskap om olika huvudräkningsstrategier. Enligt skolverket (2011b) skall eleverna vid huvudräkning ta del av olika strategier för att stärka självsäkerheten och tilltron till sin förmåga. LÄS MER