Sökning: "räknestrategier"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet räknestrategier.

  1. 1. Att hjälpa elever i matematiksvårigheter : En litteraturstudie om hur undervisningen kan utformas för att vara gynnsam.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Halme Lindblom; Maria Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; undervisningsmetod; explicit undervisning; taluppfattning; grundskolan;

    Sammanfattning : Matematiksvårigheter är ett komplext och omfattande begrepp som innefattar elever i generella och specifika matematiksvårigheter. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur undervisningen kan utformas för att gynna elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Att utläsa räknestrategier från ögonrörelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Lovisa Gradin; [2020]
    Nyckelord :eye-tracking; eye-movements; mathematics; counting strategies; eye-tracking; ögonrörelser; matematik; räknestrategier;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the information that can be collected about counting strategies when tracking a person’s eye-movements when he/she is doing a mental calculation on a given expression. Eye-tracking is based on the study of what a person look at and the eye-movements between fixations. LÄS MER

  3. 3. Kroppsligt förankrat lärande i matematiken : en studie om synliggörandet av elevers räknestrategier i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Carina Lindholm; [2020]
    Nyckelord :addition; embodied cognition; matematik; kroppsligt förankrat lärande; strategier; subtraktion; tallinjen;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att observera vilka räknestrategier inom addition och subtraktion elever i årskurs 1 använder sig av när de räknar inom talområdet 0–20. Tre rörelseaktiviteter har designats för studien som ska hjälpa eleverna att visa sina räknestrategier med kroppen som laborativt redskap. LÄS MER

  4. 4. Taluppfattning utifrån ett lärarperspektiv : En studie om lärares syn och arbetssätt i förskoleklass och årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Louise Krantz; [2020]
    Nyckelord :matematik; matematikundervisning; räknestrategier; taluppfattning; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare ser på taluppfattning i förskoleklass och årskurs 1 och hur de väljer att arbeta för att utveckla den hos eleverna. För detta ändamål valdes sju lärare som arbetar inom förskoleklass, årskurs 1 – 3 och som speciallärare ut för kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Talfakta : En litteraturstudie om elevers utveckling av talfakta i grundläggande addition och subtraktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Nilsson; [2020]
    Nyckelord :talfakta; räknestrategier; huvudräkning; konceptuell kunskap; årskurs F–3;

    Sammanfattning : I matematikundervisningen kommer eleverna under hela sin skolgång att utveckla förmågan att lösa problem. En del av syftet med undervisning i matematik är att hjälpa eleverna gå från att använda konkreta material när de löser problem till att istället använda huvudräkning. LÄS MER