Sökning: "modala satsadverbial"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden modala satsadverbial.

  1. 1. Hur talar lärarhandledningarna tilllärare och elever? : – Kompositioner och relationer i skolämnet svenska med inriktning årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Hemmingsson; Ebba Vikman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka olika möjliga användningar som framkommer i lärarhandledningar för ämnet svenska i årskurs 1. Två lärarhandledningar analyserades, Den magiska kulan (Felth Sjölund et al., 2011) och Livet i bokstavslandet (Alatalo, 2018). LÄS MER

  2. 2. En bro över skrivglappet? En interventionsstudie om integrerad grammatikundervisnings effekter på gymnasieelevers argumenterande texter och metaspråkliga förmåga

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Magdalena Mikmar; [2021-06-10]
    Nyckelord :grammatikdidaktik; grammatik; argumenterande text; skrivutveckling; skrivförmåga; metaspråk;

    Sammanfattning : Debatten om ungas sjunkande skrivförmåga lyftes åter när Sveriges Utbildningsradio släppte dokumentären Skrivglappet (2020). Flera anledningar till den bristande skrivförmågan diskuteras i dokumentären men grammatikundervisningen, som många gånger motiveras med att främja skrivutveckling, lämnas obenämnd. LÄS MER

  3. 3. Facebook, Google, användarna och språket : En interpersonell analys av språket i Facebooks och Googles användarvillkor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sandra Johansson; [2021]
    Nyckelord :Användarvillkor; systemisk-funktionell grammatik; språkhandlingar; tilltal; omtal; modalitet; interpersonella metafunktionen; Facebook; Google;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har tre interpersonella aspekter av språket i Facebooks och Googles användarvillkor undersökts med ett övergripande syfte att öka kunskapen om språket i användarvillkor. Analysen har gjorts utifrån den systemisk-funktionella grammatiken, och de aspekter som har undersökts är språkhandlingar, modalitet samt tilltal och omtal. LÄS MER

  4. 4. En bro över skrivglappet? En interventionsstudie om integrerad grammatikundervisnings effekter på gymnasieelevers argumenterande texter och metaspråkliga förmåga

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Magdalena Mikmar; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Debatten om ungas sjunkande skrivförmåga lyftes åter när Sveriges Utbildningsradio släppte dokumentären Skrivglappet (2020). Flera anledningar till den bristande skrivförmågan diskuteras i dokumentären men grammatikundervisningen, som många gånger motiveras med att främja skrivutveckling, lämnas obenämnd. LÄS MER

  5. 5. Språklig jakt efter höga betyg : Finns det någon relation mellan betyg och användning av interpersonella funktioner i nationella prov?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rosa Vaillard Moliner; [2021]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; interpersonell metafunktion; språkhandlingar; modusmetaforer; modalitet; modala verb; interpersonellt satsadverbial; modalitetsmetaforer; nationella prov; betyg.;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte har varit att se om det finns någon relation mellan betygsnivå och förekomsten av interpersonella funktioner i nationella prov genom att analysera och jämföra fyra elevtexter i svenska 1 respektive fyra i svenska som andraspråk 1 med utgångspunkt i systemisk-funktionell grammatik och dess interpersonella metafunktion. Undersökningens resultat visar att studie av de interpersonella grammatiksresurserna språkhandlingar och modalitet kan vara värdefulla för detta syfte. LÄS MER