Sökning: "muntlig färdighet"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden muntlig färdighet.

  1. 11. Den muntliga färdigheten i moderna språk - dokumentation och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Trinidad Choquet de Isla Llamas; [2014]
    Nyckelord :bedömning; dokumentation; formativ bedömning; moderna språk; muntlig färdighet; ämnesplan;

    Sammanfattning : Dokumentation och bedömning är bland de mest aktuella frågorna i den svenska skolan idag men kan egentligen den muntliga färdigheten bedömas på samma sätt som de andra färdigheterna? Kan alla aspekter av muntlig kommunikation dokumenteras? Den formativa bedömningen och tonvikten på elevens lärandeprocess är ett krav i läraryrket.Syftet med min studie är att undersöka hur några lärare på gymnasieskolan dokumenterar och bedömer elevernas muntliga färdighet i moderna språk och hur dokumentationen praktiskt genomförs. LÄS MER

  2. 12. Att tala på målspråket i undervisningen i moderna språk : Ur ett lärarperspektiv: Vad motiverar högstadieelever att studera spanska?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Marisa Gadea; [2014]
    Nyckelord :motivation; moderna språk; spanska; muntlig färdighet; GERS;

    Sammanfattning : Språkvalet i grundskolan idag är ett milt obligatorium det vill säga eleverna tvingas att välja ett språk men kan senare välja att hoppa av och börja den så kallade svenskengelskan (SvEn). Ämnet är betygslöst och ställer således inget egentligt krav på eleven och följderna blir inte så allvarliga då man i slutet på grundskolankan välja bort ett ämne inför gymnasievalet. LÄS MER

  3. 13. Tareas para la competencia lingüística comunicativa oral en dos manuales de enseñanza en relación con el Marco Común Europeo de Referencia.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :García Bueno Mary-Paz; [2012-06-19]
    Nyckelord :criterios de evaluación; nivel acceso A1 ; actividades de la lengua;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera och beskriva de uppgifter i muntlig färdighet som inkluderas i didaktikmaterialet som man använder i undervisningen av spanska språket. Vi kommer att analysera och beskriva de uppgifter i muntlig färdighet som ingår i didaktikmaterialet Amigos uno, för att se om de uppfyller de kriterier och rekommendationer som presenteras i de Gemensamma Europeiska Referensramarna, samt för att utröna om de uppgifterna kommer att kunna uppnå rätt nivå enligt de gemensamma europeiska referensramarna. LÄS MER

  4. 14. Prestation, meningsskapande och sociala relationer : En undersökning av problemsekvenser vid den muntliga delen av Tisus (Test i svenska för universitets- och högskolestudier)

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Gustav Olars; [2012]
    Nyckelord :andraspråkssamtal; ansikte; bedömningssamtal; CA; dialogism; institutionella samtal; interaktion; muntlig färdighet; preferensordning; Problemsekvenser; reparationer; samtalsanalys; testsamtal; Tisus;

    Sammanfattning : I denna magisteruppsats undersöks med hjälp av en samtalsanalytisk metod hur testtagare och testledare orienterar sig mot problem i interaktionen vid samtalsdelen av Tisus. Det mest övergripande syftet är att undersöka hur testtagare och testledare förhåller sig till varandra i en samtalssituation där det huvudsakliga målet är att testtagarnas språkliga förmåga ska bedömas. LÄS MER

  5. 15. Muntlig färdighet – lärares uppfattningar om metoder för lärande och bedömning :   En studie av sju lärares uppfattningar om bedömning av muntlig färdighet i språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Jennie Pettersson; [2011]
    Nyckelord :oral proficiency; assessment; Muntlig färdighet; formativ bedömning; summativ bedömning; fenomenografi;

    Sammanfattning : My aim is to find out about teachers’ perceptions of methods concerning learning and assessment of oral proficiencies. My questions are: What perceptions are there among teachers concerning assessment of oral proficiencies? How do teachers describe their ways of promoting and assessing oral proficiency? In order to answer my questions and obtain data I have accomplished two focus groups interviews with seven language teachers. LÄS MER