Sökning: "muntlig kommunikation språk"

Visar resultat 6 - 10 av 77 uppsatser innehållade orden muntlig kommunikation språk.

  1. 6. Muntlig språkutveckling i tidiga skolår

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Disciplinary literacy and inclusive teaching

    Författare :Arlinda Istrefi; Arife Istrefi; [2022]
    Nyckelord :kommunikation; metoder; muntlig språkförmåga; språkutveckling tal; tidiga skolår;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att synliggöra och skapa förståelse för vilka faktorer som finns för att stötta och främja muntlig språkutveckling i de yngre åren. Intresset för problemområdet uppstod efter att vi upplevt och uppmärksammat liknande brister på våra VFU – platser. LÄS MER

  2. 7. ” Jag har ju lärt mig de här orden han säger ’khalas’ och ’maj’ och ’halib’” : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med nyanlända barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Safa Noori; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända barn; Interkulturell förskola; förskollärare; Flerspråkighet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur förskollärare, som arbetar i både privata och kommunala förskolor i en mellanstor stad i Sverige, beskriver och resonerar kring sitt arbetssätt med nyanlända och flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet är att bidra med kunskap om språkutvecklande arbetssätt med nyanlända barn i förskolan. LÄS MER

  3. 8. Viđa sámegielat teavstta šáŋŋerdovdomearkkaid guorahallan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marja Stina Svonni; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dán barggus lean guorahallan teavsttaid šáŋŋergullevašvuođa, ja lean iskan gávdnat gokte dilálašvuođakonteaksta váikkuha teavsttaid hápmái ja gillii. Vuolggasadji lea systemalašfunkšuvnnalaš grammatihkkamodealla jurdda ahte visot gulahallan dáhpáhuvvá muhtun konteavsttas, ja ahte giellageavaheaddji mudde giela dilálašvuođaid mielde. LÄS MER

  4. 9. Jag har ju lärt mig de här orden han säger ’khalas’ och ’maj’ och ’halib : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med nyanlända barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Safa Noori; [2022]
    Nyckelord :Interkulturell förskola; Mångkulturella barn; Flerspråkighet; språkutveckling; Nyanlända barn;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur förskollärare, som arbetar i både privata och kommunala förskolor i en mellanstor stad i Sverige, beskriver och resonerar kring sitt arbetssätt med nyanlända och flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet är att bidra med kunskap om språkutvecklande arbetssätt med nyanlända barn i förskolan. LÄS MER

  5. 10. Muntlig kommunikation i matematiken : En litteraturstudie om lärarens användning och elevers deltagande i muntlig kommunikation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nathalie Skoglar; Amanda Karlsson; [2021]
    Nyckelord :matematik; muntlig kommunikation; deltagande; samtal; matematikspråk; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Matematiken kan vara det ämne i skolan som ger mest upphov för oro och motgångar för dagens elever, genom att införa mer muntlig kommunikation kan matematiken upplevas mer lustfylld och rolig. För att få en inblick i lärarens användning av muntlig kommunikation och elevers deltagande i muntlig kommunikation i matematiken kommer litteraturstudien besvara varför lärare använder sig av muntlig kommunikation i matematik. LÄS MER