Sökning: "museum och didaktik"
Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden museum och didaktik.
6. Elevers upplevelser av ett museum som lärandemiljö - en kvalitativ studie på Malmö Muséer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I denna kvalitativa undersökning är syftet att undersöka om och hur ett museibesök kan utgöra en lärandemiljö inom naturvetenskap i grundskolans F-3 samt hur elever upplever denna lärandemiljö, där intervju och observation har använts som metod. Utomhuspedagogik är ett förhållningssätt där lärandet sker i autentiska situationer där stor vikt läggs vid sinnliga upplevelser. LÄS MER
7. Upplevelse av historiska iscensättningar : Museers framställningar om förväntat lärande genom studiebesök
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Att ta undervisningen utanför skolans väggar är ingen ny metod för lärande. Studiebesök är en pedagogisk metod som ger tillfälle att byta miljö, uppleva och hantera praktiska aktiviteter. Syftet med studien är att undersöka museers syn på förväntat lärande genom studiebesök. LÄS MER
8. Pedagogers och museipedagogers syn på museipedagogikens innebörd, hinder och utvecklingsområden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie fokuserar på vad begreppet museipedagogik innebär, utvecklingsområden och ramfaktorer inom museipedagogiken. Den empiriska undersökningen består av intervjuer med båda parterna. De lärare som har intervjuats arbetar som F-3 lärare på två olika skolor. LÄS MER
9. Museipedagogik på Evolutionsmuseet : ur ett queerperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur museipedagoger på Evolutionsmuseet i Uppsala könar utställningar i samband med visningar för barn. Jag har även undersökt på vilket sätt de könar dinosaurierna och djuren. Detta har dokumenterats med hjälp av anteckningar och ljudinspelningar, som sedan har bearbetats och gått igenom. LÄS MER
10. Att närma sig ett museum : Ett förberedelsematerial för förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Detta är ett självständigt arbete bestående av en uppsats och en produkt som utformats inom förskollärarprogrammet vid Uppsala universitet i nära samarbete med Museum Gustavianum. Undersökningar visar att museer och förskola/skola ofta vill samarbeta, men att detta samarbete ofta uteblir trots den goda viljan. LÄS MER