Sökning: "museum och didaktik"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden museum och didaktik.

  1. 11. Förskolan på Gamla Uppsala museum : En museipedagogs tankar om museets möjligheter att utveckla barns kunskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Severin Krusten; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att jag valde att skriva ett arbete om lärande på museum och dess relevans grundar sig i mitt eget intresse för museum som jag alltid haft. Jag har alltid uppskattat ett museibesök och alltid känt att det varit givande. LÄS MER

  2. 12. Livslångt och lustfyllt? : En utvärdering av konstpedagogiskt lärande

    Magister-uppsats, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :Viktoria Munck; [2013]
    Nyckelord :Art education; Museum; Exhibition; Lifelong learning; Enjoyable learning; Konstpedagogik; Museum; Utställning; Livslångt lärande; Lustfyllt lärande;

    Sammanfattning : Summary It is inspiring to see museum visitors evolve and develop through art exhibitions. Great potential lay in facilitating the learning experience by art exhibitions, and the possibility of designing exhibitions that make visitors attracted to learn. LÄS MER

  3. 13. Representation och kommunikativ praktik på museet : En designteoretisk multimodal studie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elisabet Hansson; [2011]
    Nyckelord :Museer; utställning; museipedagogik; museibesökare; lärande; didaktik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utifrån ett designteoretiskt multimodalt perspektiv belysa relationen mellan å ena sidan, den kommunikativa praktiken under en skolvisning av en museiutställning och å andra sidan elevers möjligheter till deltagande och lärande. I studien användes multimodal metod för konstruktion av data; deltagande observation med fotografi, självrapportering med bilder och fokusgruppintervju. LÄS MER

  4. 14. Att skapa förutsättningar för lärande på science center

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Martin Löfstrand; [2008]
    Nyckelord :Informal learning; Museum; Science and technology; Pedagogical content knowledge in science; Science center; Sociocultural perspective on learning; Didaktik; Informellt lärande; Museum; Naturvetenskap och teknik; Pedagogik; Science center; Sociokulturellt perspektiv på lärande;

    Sammanfattning : Uppdraget som låg till grund för detta examensarbete var att utveckla Vattenfall Science Centers utställning och verksamhet. Uppdraget formulerades i ett syfte att studera hur sciencecentret som koncept kan utvecklas genom att pröva hur ett sociokulturellt perspektiv pålärande yttrar sig i skapandet av en interaktiv installation. LÄS MER

  5. 15. Museipedagogik på Statens Museum for Kunst : En undersökning om utveckling av sätt att se och förstå konstverk

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Thomas Rosendal; [2005]
    Nyckelord :pedagogik; lärande; seende; konst; museiguide; kännarskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar upp museipedagogik på Statens Museum for Kunst i Köpenhamn. Eftersom det är ett konstmuseum handlar pedagogiken om konstpedagogik men också om pedagogik som står i relation till skolan. De pedagoger som tas upp är de som varit speciellt inflytelserika för 1900-talets skola och undervisning. LÄS MER