Sökning: "museibesökare"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet museibesökare.

  1. 1. Ett museum för vem? : En normkritisk studie av museers mångfaldsarbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Vanna Hollender; [2022]
    Nyckelord :Museum; mångfald; inkludering; normkritik; museibesökare;

    Sammanfattning : Det här är en studie vars syfte är att analysera och kritiskt granska de normer som framträder i två museers arbete med att öka mångfalden i utställningarna och hos museibesökarna. I den här studien syftar mångfald inte endast till en etnisk mångfald, vilket är den vanligaste åsyftningen, utan en bredare definition som innefattar andra aspekter såsom kön, ålder och funktionalitet. LÄS MER

  2. 2. ”Inte som att läsa hemma direkt” : Faktorer som påverkar besökares tillgänglighet till introducerande konstutställningstexter

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Johanna Tengblad; [2021]
    Nyckelord :Educational aspects of museums; Solo exhibitions Art ; Art museum visitors; Field work; Visual communication in art; Museum labels.; Museipedagogik; konstutställningar; museibesökare; fältarbete; visuell kommunikation; skyltar; förutsättningar.;

    Sammanfattning : This thesis investigates the factors that influence whether visitors to art exhibitions experience accessible introductory art labels or not. From the need of making art exhibitions and their communication available to more people of society the aim with this study is to increase awareness about the factors that influence accessibility and generate ideas about useful theory concerning accessible labels. LÄS MER

  3. 3. Klimatförändringen som upplevelse - En undersökning kring museers klimat- och hållbarhetsförmedling

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :André Törnkvist; [2020]
    Nyckelord :climate change; sustainability; museums; museum visitors; communication; mediation; reception study; experience; awareness; engagement; institutional isomorphism; Cultural Sciences; Social Sciences; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Title: Climate Change as Experience - A Study on Climate- and Sustainability Communication in Museums Public perception on climate- and sustainability issues is shaped by how they are presented in media and by other communicative actors - like museums. This thesis explores how museum activities can increase public engagement and awareness on climate change and sustainability. LÄS MER

  4. 4. Uttryckligen autentiskt 2.0 : Besökares uppfattning och museers redovisining av museiföremåls vårdåtgärder och materiella autenticitet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturvård

    Författare :Yvonne Watson Svensson; [2018]
    Nyckelord :authenticity; active maintenance; passive maintenance; survey; presentation; object care; visitor ability; visitor interest; autenticitet; aktiv vård; passiv vård; enkät; redovisning; föremålsvård; besökares förmåga; besökares intresse;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats utreder om eller till vilken grad museibesökare kan avgöra om eller när utställningsföremål utsatts för ingrepp eller vårdåtgärder. Sådana åtgärder kan vara stora, så som renovering eller försiktiga, t. ex. konservering. LÄS MER

  5. 5. Museibutikens förutsättningar : Policy och praktik bland museibutiker i Stockholm

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Lisa Jansson; [2018]
    Nyckelord :Museum Stores; Museum Visitors; Shopping; Department Stores; Consumers; Museibutiker; museibesökare; kultur − ekonomiska aspekter; shopping; varuhus; konsumtion;

    Sammanfattning : The purpose of this master’s thesis was to investigate how museum stores are governed, with a focus on museum stores situated in museums in Stockholm and on museums stores which are part of a government agency. The purpose was also to investigate the relationship between the museum and the consumption in the museum store in general. LÄS MER