Sökning: "museum och skola"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden museum och skola.
1. Museets möjligheter : Museet som resurs i historieundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar delvis till att sammanställa tidigare forskning kring hur museum och studiebesök kan användas som verktyg i undervisningen. Syftet har också varit att undersöka hur man kan använda museibesök för att stötta elever i att utveckla historisk empati. LÄS MER
2. KONST OCH LÄRA GER GUNST OCH ÄRA
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Den här forskningsöversikten ämnar undersöka samverkan mellan skola och museum i relation till våra frågeställningar; vilka förutsättningar finns för samverkan mellan skola och museum, vilka uppfattningar har lärare och museipedagoger om samarbetet dem emellan samt vilken påverkan och betydelse har museibesök för elevers lärande. Metoden för arbetet är litteraturstudier. LÄS MER
3. Digital Accessibility for Swedish Second Language Learners A development project for an online museum resource
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Purpose: The overall purpose of this development project is to explore the struggles that Swedish second language learners (SSLL) encounter while using digital learning resources and to suggest digital accessibility improvements on the Human Nature Skola, which is a museum digital learning resource. Theory: This thesis is a development project which is based on Design Thinking theory and the framework of Universal Design for Learning (UDL). LÄS MER
4. Samverkan mellan skola och museum i Vilhelmina kommun : Lärares syn på museet som lärandemiljö - om historieundervisning och historiemedvetande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Dagens läroplan, LGR11, lyfter inga tydliga centrala mål med att eleverna skall arbeta med lokalhistoria. Däremot kan lokalhistorisk undervisning bidra till att eleven både utvecklar ett historiemedvetande och utvecklar en historisk empati samtidigt som eleven tar del av det historiekulturella och historiebruk. LÄS MER
5. Allt kan ges en historia : Meningsskapande i mötet mellan skola och museum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : I den här uppsatsen har jag undersökt mötet mellan museum och skola genom att studera ett lärandematerial, ”Allt har en historia” utgivet av världskulturmuseerna. Materialet består totalt av tolv filmer som utifrån museiföremål skapat berättelser som tidsmässigt spänner över drygt 4500 år och geografiskt hela världen. LÄS MER