Sökning: "musik press"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden musik press.
1. Den fria processen - en praktisk undersökning om att skriva musikdramatik i grupp
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka konsten att skriva musik och text för sceniska situationer. Jag ville undersöka hur man kan utveckla en metod för skapande i grupp och vad jag, från en skapandeprocess, kan ta med mig för verktyg i mitt yrke som musikalartist och låtskrivare. LÄS MER
2. Musicerande i fritidshem, att skapa ett engagemang
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Musik är ett ämne som vanligtvis brukar utövas under skoldagen av en legitimerad lärare som har musik som inriktning. Musikämnet ingår även i betygssystemet vilket det inte gör på fritidshemmet. LÄS MER
3. Press och stress eller frihet och glädje? : Hur sångares arbete i övningsrummet kan förbättras
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Detta arbete undersöker hur sångpedagoger och sångare kan arbeta för att förändra en inställning som kan skapa stress och press i övningsrummet. Inspirationen var min egen upplevelse av en skillnad mellan min prestation på scenen jämfört med i övningsrummet. LÄS MER
4. What is the “Ševčík Method”? : Deeper understanding of Otakar Ševčík’s excercises for violin based on the example of his 40 Variations, op. 3
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musikSammanfattning : In this thesis I have studied the so-called “Ševčík method” based on the example of his 40 Variations, op. 3. I’ve tried to achieve a deeper understanding of what the exercises are good for and how they work. LÄS MER
5. Avslappning i klassrummet : En hermeneutisk studie om klassrummets yttre press och inre stress
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån ett hermeneutiskt perspektiv utforska på vilka sätt några högstadieelever upplever avslappning förlagd i början av några musiklektioner. Forskningsfrågorna är: Hur upplevs stunden med avslappning? Hur erfars den efterföljande lektionen? Vilka upplevelser bär de med sig från dessa stunder? I bakgrunden presenteras styrdokument och forskning kring studiero i skolan, vad stress är för något och hur den kan motverkas samt forskning om avslappning och avspänning. LÄS MER