Sökning: "näringsverksamhet varumärkeslagen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden näringsverksamhet varumärkeslagen.

  1. 1. Varumärkesanvändning – En analys av rekvisiten i 1 kap. 10 § 1 st. 1 p. varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Ivana Klisanin; [2022]
    Nyckelord :varumärkesanvändning; rekvisit; användning; i näringsverksamhet; för varor och tjänster; varumärkets funktioner; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The meaning of an exclusive right is that a trademark owner has the right to prevent a third party from using the owner’s trademark. The exclusive right only applies if there is a trademark use, which means that the necessary requirements “use”, “for goods or services” and “in the course of trade” must be met. LÄS MER

  2. 2. När blir ett välkänt varumärke för väl känt? - En undersökning av uppgiftsskyldigheten i varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Emma Barnell; [2021]
    Nyckelord :Obligation to provide information; trademark; law; extended protection; uppgiftsskyldighet; Utökat varumärkesskydd; varumärkesskydd; varumärkesdegeneration; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and analyze how the new article concerning the obligation to provide information within trademarklaw in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act, complement the provisions according the extended protection for well-known trademarks in chapter 1 article 10 first paragraph third point in The Swedish Trademark Act relative to the risk for trademark degeneration in chapter 3 article 1 second paragraph first point in The Swedish Trademark Act. The provision of the obligation to provide information aims at a different type of use than the business aspect which is already covered by the extended protection for well-known trademarks, therefore the provision in chapter 1 article 18 in The Swedish Trademark Act more comprehensive. LÄS MER

  3. 3. Bedömning av särskiljningsförmåga : Specifikt om bedömningar av sammansatta ordvarumärken bestående av beskrivande beteckningar och geografiska namn i svensk varumärkesrätt

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Claes Svensson; [2014]
    Nyckelord :särskiljningsförmåga; ordvarumärken; sammansatta ordvarumärken; beskrivande beteckningar; geografiska namn;

    Sammanfattning : Ett förekommande problem i den svenska varumärkesrätten rör bedömning av särskiljningsförmåga för vissa varumärken. I fråga om ordmärken som består av en sammansättning av beskrivande beteckningar och geografiska namn tycks Patent- och Registreringsverket och Patentbesvärsrätten ha olika uppfattningar om hur särskiljningsförmåga för sådana ska bedömas. LÄS MER

  4. 4. Skyddet för titlar på litterära och konstnärliga verk : - En studie av upphovsrätt, varumärkesrätt och marknadsföringsrätt

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Filosofiska fakulteten

    Författare :Sarah Westberg; Anton Källgren; [2012]
    Nyckelord :immaterialrätt; upphovsrätt; varumärkesrätt; marknadsföringsrätt; titlar; skydd; litterära och konstnärliga verk;

    Sammanfattning : Skydd för titlar på litterära och konstnärliga verk kan erhållas enligt olika lagar. I denna uppsats behandlas skyddet enligt upphovsrättslagen, varumärkeslagen och marknadsföringslagen. Varumärkeslagen ersattes den 1 juli 2011 av en ny, mer EU-anpassad, varumärkeslag. LÄS MER

  5. 5. Varumärkesförfalskning - Ett olovligt utbud som drivs av en lovlig efterfrågan på olovliga varor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Carl Ahlgren; [2011]
    Nyckelord :Varumärkesförfalskning Varumärkesintrång Näringsverksamhet och privat bruk; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärkesförfalskning är idag ett allmänt förekommande problem. Utbredningen av förfalskade varor riskerar att minska incitamenten att investera och bygga upp varumärken, på samma sätt som incitamenten att investera i och utveckla läkemedel skulle minska om möjligheten till patent försvagades. LÄS MER