Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När datorn får välja : Användningen av Artificiell intelligens i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Enny Björk; Tess Hultberg; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; recruitment; HR; ethics; decision-making; efficiency; Artificiell intellegens; rekrytering; HR; etik; beslutsfattande; effektivitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats beskriver användningen av artificiell intelligens (AI) i rekryteringsprocessen. AI har blivit alltmer vanlig inom olika branscher, inklusive rekrytering. LÄS MER

  2. 2. Det digitala skrivandet och handskrivandet i tidig skrivinlärning : En litteraturstudie om vad som händer i den tidiga skrivinlärningen när elever skriver för hand eller med digitala skrivverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lovisa Hultman; Nathalie Benitah; [2023]
    Nyckelord :handskrivande; digitala skrivverktyg; motorik; tidig skrivinlärning;

    Sammanfattning : Digitaliseringen blir en allt större del av vårt samhälle vilket även har influerat den tidiga skrivundervisningen i skolan där handskrivande och det digitala skrivandet i olika grad används i det tidiga skrivandet. Lärare behöver ta ställning till när och hur mycket de två skrivverktygen ska användas i den tidiga skrivundervisningen, då läroplanen Lgr22 menar att båda ska läras ut. LÄS MER

  3. 3. Det är det papperslösa samhället med en digital stress : En kvalitativ studie om gymnasielärares resonemang vid valet av examinationsform i relation till svenskämnets konception

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nakheel Sharaya; [2022]
    Nyckelord :digital; skola; handskrift; konception;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur gymnasielärare i svenskämnet avväger examinationsformerna, handskrivet respektive digitalt, i relation till svenskämnets konception. Studien utgår från en kvalitativ ansats och studiens data har samlats in genom intervjuer av åtta gymnasielärare. LÄS MER

  4. 4. Databaserat läromedel : Lärares erfarenheter av digitaliserat läromedel i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Emilia Lektorp; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; erfarenhet; individanpassning; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att skapa förståelse för hur man arbetar med matematikämnet i dagens digitaliserade värld. Det syftar också på hur vi som lärare kan forma undervisningen på bästa sätt och skapa förutsättningar för elever i denna ständiga förändring. LÄS MER

  5. 5. Optimization and validation of Geant4 detector simulation software for the ATLAS experiment at the LHC

    Master-uppsats, Lunds universitet/Partikel- och kärnfysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Einar Elén; [2020]
    Nyckelord :ATLAS; LHC; Geant4; Compiler optimization; Reproducibility; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Simulations of large detectors such as the ATLAS detector at the LHC (Large Hadron Collider) are compute-intensive projects, and are according to current internal estimates expected to be consuming 40 % of the total ATLAS CPU resources in 2020, creating a need for software optimization strategies. We investigate build configurations of the Geant4 simulation software to find if a) a performance improvement can be made by switching build configuration and b) if such build configuration switches produce the same physics results. LÄS MER