Sökning: "narrativ paradox"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden narrativ paradox.

  1. 1. Narrative structure in Persona 5 : Limiting narrative paradoxes

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Liam Forsberg; Simon Östman; [2021]
    Nyckelord :player agency; narrative urgency; narrative paradox; motivation; plot bubble; Persona 5; time; spelarbehörighet; narrativets brådskande karaktär; narrativ paradox; motivation; intrigbubbla; Persona 5; tid;

    Sammanfattning : A narrative paradox occurs when the suspension of disbelief falters due to tension betweenthe urgency of the narrative and agency used by the player to pursue non-narrative activities.In this paper, we do a close reading on the video game Persona 5 to examine which elementsare utilised to limit or avoid narrative paradoxes. LÄS MER

  2. 2. Berättelser om lärarens mång- och tvetydliga vardag : ett komplexitetsteoretiskt perspektiv

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Rebecka Augustinsson; [2021]
    Nyckelord :Complexity theories; self-organization; emerge; process; relations; scientific basis; evidence; paradox and complexity thinking; Komplexitetsteorier; självorganisering; pågående; relationer; paradoxer; vetenskaplig grund; evidens och komplexitetstänkande;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att tolka och förstå det som pågår i lärarens vardag med hjälp av komplexitetsteorier. Komplexitetsteorier utgör de specifika delarna i komplexitetstänkande som är en resurs för att diskutera relationen mellan skolan som komplext system, vetenskaplig grund och evidens. LÄS MER

  3. 3. Att locka till blodgivning - En studie i GeBlods visuella kommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Celeste Hodgdon; [2018]
    Nyckelord :visuell kommunikation; information; reklam; blodgivning; bildanalys; visuell retorik; färgteori; utsnitt;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka den visuella kommunikationen i ett urval av GeBlods bilder för att förstå dels vilka visuellt retoriska element som används och dels hur GeBlod hanterar utmaningen att kombinera information med reklam. Materialet omfattar sex bilder som analyseras med hjälp av teorier inom visuell retorik, färg, form och typografi. LÄS MER