Sökning: "Persona 5"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Persona 5.

  1. 1. 'This Game Changed my Life' : Online Stories of ‘Emersion’ about Playing Video Games during Difficult Times in Life

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sergio J. Abuin; [2023]
    Nyckelord :video games; videogames; personal crises; difficult times; immersion; netnography; stories; posts; online; offline; uses and gratifications; Reddit; Persona 5; videojocs; video jocs; temps dificils; immersió; historia; videojuegos; video juegos; crisis; tiempos difíciles; inmersión; netnografia; historias;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore the video game medium in depth, to relate it to the stories foundon Internet communities about users’ gameplay experiences during burdensome moments inlife. To achieve that, the phenomena is explored through the lenses of Uses & Gratificationstheory by means of a netnography on the ‘/Persona 5’ official subReddit; interpreting, codingand analyzing all narratives that fit the criteria with the help of a proposed ‘USE’ system. LÄS MER

  2. 2. Barn som ‘persona non grata’ : Om barnperspektiv i utlänningslagens vandelsbestämmelse och undantag från denna

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Sara Monemi; [2022]
    Nyckelord :Children’s rights; child perspective; the legal construction of the child; migrating children; migrant offenders; family separation; residence permits; Barnets rättigheter; barnperspektiv; rättslig konstruktion av barnet; migrerande barn; unga lagöverträdare; familjeseparation; uppehållstillstånd;

    Sammanfattning : Recent changes and amendments have been made in the Swedish Aliens Act (2005:716), regarding the possibility of a permanent residence permit. These rules are regulated in Ch. 5 sec. 7 para. LÄS MER

  3. 3. När den anklagade blir till offer : En multimodal kritisk diskursanalys om representation och förekomsten av myter kring sexualbrottsanklagelser i dokumentären Persona non grata

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellinor Röjne; Lisa Andrén; [2022]
    Nyckelord :MCDA; multimodal critical discourse analysis; rape myths; rape culture; documentary; representation; MCDA; Multimodal kritisk diskursanalys; våldtäktsmyter; dokumentär; våldtäktskultur; representation;

    Sammanfattning : Studien ”När den anklagade blir till offer” ämnar belysa och problematisera mediernas roll när det gäller representationen av sexualbrottsanklagelser. Medierna kan ha potentialen att påverka den allmänna opinionen om sexualbrott och det är därmed viktigt att uppmärksamma hur representationer förmedlas. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla en översikt för utvecklare : Ett designförslag på en dashboard för förvaltningsarbete av webbplatser

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Axelia Nilsson; [2022]
    Nyckelord :interaktionsdesign; användarupplevelse; informationsvisualisering; dashboard; abstraktionshierarkin;

    Sammanfattning : Detta designarbete genomfördes på uppdrag av företaget Knowit Experience i Linköping och syftade till att undersöka hur man kan skapa en översikt, i form av en dashboard, för att underlätta både förvaltningsarbete och felsökning vid tekniska problem på webbplat- ser. För att undersöka detta delades arbetet upp i tre faser konceptfasen, bearbetningsfasen och detaljeringsfasen. LÄS MER

  5. 5. Gamers with the Purpose of Language Resource Acquisition : Personas and Scenarios for the players of Language Resourcing Games-With-A-Purpose

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Nikolaos Droutsas; [2021]
    Nyckelord :games with a purpose; crowdsourcing; persona-focused design; user experience design; natural language processing;

    Sammanfattning : Ethical, cheap, and scalable, purposeful games leverage player entertainment to incentivise contributors in language resourcing. However, discourse is scarce around the enjoyability of these games, whose playerbases are divided between a tiny minority of reliable contributors and a vast majority of inconsistent contributors. LÄS MER