Sökning: "nationella märkesvaror"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden nationella märkesvaror.

  1. 1. Leverantörsstrategier på den svenska livsmedelsmarknaden : Hur kan leverantörerna hantera konkurrensen från de egna märkesvarorna?

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Marie Hammar; David Sjödin; [2007]
    Nyckelord :strategy; private labels; positioning; grocery market; Strategi; egna märkesvaror; positionering; livsmedelsbranschen;

    Sammanfattning : Bakgrund Detaljisterna på den svenska livsmedelsmarknaden har bland annat genom koncentration fått ökad makt gentemot leverantörer. Då de tre största detaljisterna står för 87 % av marknaden är det av betydelse för leverantörerna att få sälja till dessa detaljister. LÄS MER

  2. 2. Positionering genom etik och socialt ansvarstagande ur ett konsumentperspektiv - En studie av dagligvaruhandelns nationella och egna varumärken

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christian Stadeus; Jessica Johansson; Ylva Isaksson; [2003]
    Nyckelord :socialt ansvarstagande; egna märkesvaror; nationella märkesvaror; positionering; differentiering; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla förståelsen för vilken betydelse etik och socialt ansvarstagande har för konsumentens attityder till dagligvaruhandelns livsmedelsvaror i butiksmiljö. Vi vill därför utveckla och testa en modell som beskriver och mäter graden av etik och socialt ansvarstagande för EMV relativt NMV ur ett konsumentperspektiv. LÄS MER