Sökning: "Lärarutbildningen c-"

Visar resultat 1 - 5 av 129 uppsatser innehållade orden Lärarutbildningen c-.

  1. 1. Omsorgsbegreppet i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers beskrivning av och arbete med omsorgsbegreppet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann Roshage; Berna Kayhan; [2021]
    Nyckelord :preschool pedagogical work; the concept of care in preschool; preschool; pedagogy; care work; care ethics; preschool teachers; qualitative study; förskolepedagogiskt arbete; omsorg i förskolan; förskola; pedagogik; omsorgsarbete; omsorgsetik; förskollärare; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Nyckeln till en djupare förståelse av omsorgsbegreppet ligger i omsorgens verkliga synlighet i förskolan. Att synliggöra begreppet omsorg är dock inte lätt. LÄS MER

  2. 2. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie kring sex förskollärares syn på konflikter och konflikthantering inom förskoleverksamheten

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Dorrie Chunhua Hu; [2019]
    Nyckelord :peer conflict; conflict management; teachers’ intervention; communication; pre-school;

    Sammanfattning : The impetus for this study came from my own experiences at the pre-schools. I noticed that in the pre-school there are different types of conflicts that need to be resolved or managed every day. How conflicts are handled by pre-school teachers seems to be dependent on how each pre-school teacher responds to the conflict. LÄS MER

  3. 3. Dialogisk religionskunskapsundervisning? : En studie om hur lärares muntliga frågor och respons skapar förutsättningar och hinder för dialog i religionskunskapsundervisningens åk 5-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jennifer Antar; [2019]
    Nyckelord :dialogue; dialogic teaching; question type; teacher response; dialog; dialogisk undervisning; frågetyper; lärarrespons;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether and how three teachers’ ways of verbally asking questions and following up student’s utterances either create opportunities or hinderances for dialogue about religious related topics for grades 5-6. This study answers these questions: 1. LÄS MER

  4. 4. Bråkigt i matematikläromedel : En komparativ studie mellan svenska och maltesiska matematikläroböcker i årskurs 4 med fokus på hur tal i bråkform presenteras och konkretiseras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lidia Weiderling; [2018]
    Nyckelord :Fractions; Mathematics; Didactics; Teaching; Comparative study; Textbook analysis; Sweden-Malta; Bråktal; Matematik; Didaktik; Läromedelsanalys; Konkretisering; Jämförelsestudie; Sverige-Malta;

    Sammanfattning : The aim of this study is to compare two Swedish and two Maltese textbook series in mathematics in the Swedish grade 4 from a mathematical didactic perspective, focusing on how fractions is presented, such as for instance as a number, part of a whole, part of a number, division as a metaphor or a scale, and visualized. The study is based on a comparative approach in which the teaching materials analysed represents their respective countries and schools. LÄS MER

  5. 5. Den fria leken i fritidshemmet : En essä om vad eleverna lär sig genom leken och hur den fria leken kan se ut

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Liza Persson; [2018]
    Nyckelord :fri lek; lärande lek; fritidshem; barnperspektiv;

    Sammanfattning : My essay aims to highlight the free play at the leisure-time center. I will find out what the students learn through the free play and how the free play looks. In my essay, I use a selfexperienced dilemma, through my professional role, looking at the play with c eyes other than a parent. LÄS MER