Sökning: "naturvetenskapliga begrepp i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden naturvetenskapliga begrepp i skolan.

  1. 16. Språkets betydelse i naturvetenskaplig undervisning : En systematisk litteraturstudie om arbetsmetoder och betydelsen av att arbeta med det naturvetenskapliga språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amanda Gustavsson; [2016]
    Nyckelord :Naturvetenskap; Språk; Begrepp; Undervisning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie undersöker hur lärare, enligt tidigare forskning, skulle kunna arbeta med naturvetenskapligt språk samt vilken betydelse ett arbetssätt som lyfter språket kan ha för elevers lärande av naturvetenskap. Detta är en systematisk litteraturstudie där relevant forskning har sökts via databaser och en tidsskrift för att noggrant dokumenteras. LÄS MER

  2. 17. Entreprenöriellt förhållningssätt i praktiken - tre lärarkategoriers uppfattningar

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :David Holm; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är en studie inom skolans område, som handlar om hur lärare uppfattar ettentreprenöriellt förhållningsätt. Studien är genomförd på en grundskola (åk1-9) i Småland, bygden som skolan finns i är känntecknad av småföretagande. Studien omfattar 10 lärare som jag har intervjuat. LÄS MER

  3. 18. Kollegialt lärande : En studie av lärare som arbetar utifrån en modell för att utveckla sin undervisning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Johansson; [2015]
    Nyckelord :Kollegialt lärande; kontinuerlig kompetensutveckling; grundskola; skolutveckling; forskning; erfarenhetsbaserat lärande; transformation; NTA; STC; IBSE; naturvetenskap; ämnesdidaktik; NTA Skolutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad lärare samtalar om när de deltar i kollegiala träffar enligt NTA Skolutvecklings modell för att förbättra sin undervisning främst inom de naturvetenskapliga ämnena biologi, fysik och kemi. Syftet är också att undersöka handledarens roll vid träffarna, vad som händer i klassrummet mellan träffarna, identifiera möjligheter och hinder för kollegialt lärande samt få ökad förståelse för lärares forskningsanvändning. LÄS MER

  4. 19. Ett lärarperspektiv på entreprenörskap inom ämnet Biologi på gymnasiet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Jacobsson; [2013]
    Nyckelord :Biologi; Egenskaper; Entreprenöriellt lärande; Kompetenser; Gymnasieskola 2011; Gy 2011; Entreprenörskap;

    Sammanfattning : Entreprenörskap är ett begrepp i den nya läroplanen vilket ska genomsyra skolan efter ett påbud från regeringen 2009. Den nya läroplanen för gymnasieskolan trädde i kraft med reform år 2011. Entreprenörskap är ett koncept som kan tolkas på olika sätt i skolan. LÄS MER

  5. 20. Laborationer i naturvetenskaplig undervisning - En översikt med ett kritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Niklas Hernmo; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Laborationer är en ofta använd undervisningsmetod i de naturvetenskapliga ämnena i skolan och har varit det under lång tid. Det är också en metod som en del lärare anser vara tids- och resurskrävande. Samtidigt finns det olika uppfattningar om vad laborationer är och om vad som är syftena och målen med dem. LÄS MER