Sökning: "new technology in education"

Visar resultat 1 - 5 av 695 uppsatser innehållade orden new technology in education.

  1. 1. Tv:n, konkurrensen och behoven. : En kvantitativ enkätstudie om motivationen till användning av SVT1, TV4, SVT Play och TV4 Play.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Julia Andersson; Sofia Ekros; [2024]
    Nyckelord :Linjär-tv; Streamingtjänster; SVT1; TV4; SVT Play; TV4 Play; Uses and gratification; Technology acceptance model;

    Sammanfattning : This study aimed to find out the primary need of individuals ages 25-39 have, when it comes to using SVT1, TV4, SVT Play and TV4 Play and to assess how easy and useful the tv-channels are for them. The target group was individuals between ages25-39 who lives in Sweden. 139 individuals replied to the online form. LÄS MER

  2. 2. Kunskapsdelning mellan virtuella volontärer i en ideell organisation

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nilla Axelsson; Ylva Haasum; Karin Nejderås; [2024]
    Nyckelord :ideella organisationer; virtuella volontärer; kunskapsdelning; distansarbete; Knowledge Management; SECI-modellen; konceptet Ba;

    Sammanfattning : In this case study, we investigate knowledge sharing between virtual volunteers, i.e. volunteers who work remotely by telephone or chat, in a specific non-profit organisation running a helpline. Previous research suggests that knowledge sharing may increase efficiency and continuity in organisations. LÄS MER

  3. 3. Kampen mot sexuell exploatering av barn på nätet : En kvalitativ diskursanalys av ECPAT Sveriges verksamhetsberättelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Martini; Agnes Ljungborg; [2024]
    Nyckelord :Discourse; discourse analysis; sexual exploitation of children online; sexual abuse; social constructionism.; Diskurs; diskursanalys; sexuell exploatering av barn på nätet; sexuella övergrepp; socialkonstruktionism.;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där teknik och internet tar alltmer plats i vårt dagliga liv, särskilthos barn. Detta bidrar till en tillgänglighet som kan vara positiv på många sätt, men somockså kan leda till en hel del utmaningar. LÄS MER

  4. 4. Undervisning med digitala redskap för samhällskunskapslärare : Digitala tekniker och verktyg för lärare i ämnet samhällskunskap på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Jonsson; [2024]
    Nyckelord :civic education; digital literacy; educational resources; digital citizenship; social studies teachers; AI;

    Sammanfattning : This study aimed to visualize how and when teachers in civics can use digital techniques and tools. A discussion concerning digital literacy took place to clarify the concept. LÄS MER

  5. 5. LEVERAGING OPEN DATA AND SEMANTIC WEB TECHNOLOGIES FOR COURSE RECOMMENDATION A case study of a university in Sweden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Fabian Bunke; Joakim Eineving; Thor Axell; [2023-11-16]
    Nyckelord :Knowledge graphs; Open data; Course Recommendation; SPARQL; RDF; Semantic web technologies; Linked data;

    Sammanfattning : Navigating the vast amount of information online is often challenging. This is apparent within the domain of higher education, where the sheer quantity of courses and programs on offer can be overwhelming. LÄS MER