Sökning: "npf problematik"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden npf problematik.

  1. 1. Tecken som stöd (TSS) : En intervjustudie kring pedagogers inkluderande arbetssätt i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Urban Högö; [2023]
    Nyckelord :Tecken som stöd. TSS; språklig stöttning; lågstadiet; grundskolan; pedagogers erfarenheter; pedagogers arbetssätt;

    Sammanfattning : Hälften av pedagogerna i studien har erfarenheter av tecken som stöd (TSS). Logopeden och specialpedagogen som deltog i studien besitter ytterligare centrala kunskaper inom den språkliga inlärningen som är betydande för barnens fortsatta språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Problematisk skolfrånvaro : främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet ur rektorers och specialpedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Annika Weidenmark; Anne-Lie Hoffert; [2023]
    Nyckelord :Problematisk skolfrånvaro; skolplikt; skolk; skolnärvaro; främjande; förebyggande; åtgärdande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om hur rektorer och specialpedagoger beskriver det förebyggande, främjande och åtgärdande arbetet kring problematisk skolfrånvaro. Den tidigare forskningen visar att begreppet problematisk skolfrånvaro är komplext. LÄS MER

  3. 3. Professionens makt : En kritisk diskursanalys om normalitet, avvikelse och tolkningsföreträde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Philip Ternström; [2022]
    Nyckelord :Avvikelse; kritisk diskursanalys; litteraturstudie; neuropsykiatrisk diskurs; normalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ternström, Philip (2022). Professionens makt: en kritisk diskursanalys om tolkningsföreträde, normalitet och avvikelse. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Den värdefulla socialsekreteraren för barn ochunga med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning(NPF) : En kvalitativ studie om socialsekreterares arbete med NPFoch upplevelse av de långa vårdköerna för utredning av NPF hos Barn- och Ungdomspsykiatrin

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Filippa Eliason; Sofie Elfström; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disorder; Children and Adolescent Psychiatric Services; social secretaries; consequences; care queues; Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; Barn- och ungdomspsykiatrin; Vårdkö; konsekvenser; socialsekreterare;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to develop an understanding of how social secretaries in childwelfare service (CWS, in swedish BoF) work with children with symptoms ofneurodevelopmental disorder (NDD, in swedish NPF) and how they experience that the longcare queues at Child and Adolescent Psychiatric Services (CAP, in swedish BUP) affect theirwork. The empirics were collected through six semi-structured interviews with socialsecretaries from CWS in six different municipalities in a county in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Att kunna bidra till lärandet för elever med NPF : En enkätundersökning av pedagogers uppfattningar angående stöd och resurser för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lina Fransson; Tilda Nordenholm; [2021]
    Nyckelord :Neuropsykiatriska funktionsvariationer; NPF; ramfaktorer; särskilt stöd; extra anpassningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka pedagogers uppfattningar om tillgången till resurser och stöd för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) inom lågstadiet. Syftet var även att ta reda på vilka stöd och resurser som pedagogerna menar att de har idag, vilka utmaningar som finns med undervisningen och vilka stöd och resurser som enligt pedagogerna bör finnas i lågstadiet. LÄS MER