Sökning: "om begrepp grupp"

Visar resultat 6 - 10 av 472 uppsatser innehållade orden om begrepp grupp.

  1. 6. En studie på traceurers maximala styrka och explosiva styrka : att mäta hoppförmåga inom Parkour/Freerunning med Isometric Mid-Thigh Pull och Countermovement Jump

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Don Piili; Tobias Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Parkour; Freerunning; PK; PK FR; IMTP; Isometric midthigh pull; CMJ; counter movement jump; Newton; Traceur; traceuse; Hoppförmåga; GIH; LTIV; tränarlänkövrigt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet för studien var att undersöka om isometric mid-thigh pull (IMTP) tillsammans med (CMJ) kan anses som lämpliga testmetoder för att mäta prestation i hoppförmåga inom parkour/freerunning (PK/FR). Vi undersökte detta genom att mäta traceurers maximala styrka och explosiva styrka i de nedre extremiteterna, för att sedan jämföra resultaten med fysiskt aktiva idrottsstudenter på högskolenivå. LÄS MER

  2. 7. ”mitt snabba svar skulle bli, aldrig helt trygg faktiskt” : En kvalitativ intervjustudie om hur privatpersoner konstruerar trygghet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Stefan Guerrero; Johan Halling; [2023]
    Nyckelord :Trygghet; otrygghet; säkerhet; rädsla för brott; eget aktörskap; nyliberalism; risksamhället;

    Sammanfattning : Forskning om trygghet, otrygghet och säkerhet lägger ofta tyngden på hur begreppen konstrueras av media, politiker, statliga och privata säkerhetsaktörer som polis och säkerhetsföretag. Mindre fokus har tillägnats individens egna upplevelser, konstruktion och beskrivningar av begreppen. LÄS MER

  3. 8. "För då kanske det kommer luft i den dära fallskärmsgrejen" : En kvalitativ designstudie i förskolan om barns förståelse för den fysikaliska modellen fritt fall.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Matilda Brunzell; Melinda Mod; [2023]
    Nyckelord :Design study; Free fall; Physics; Preschool; Poe; Designstudie; Fritt fall; Fysik; Förskola; POE;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att bidra med kunskap om hur barn kommunicerar och förstår kring den fysikaliska modellen fritt fall genom att arbeta med experiment utifrån den didaktiska modellen POE (predict, observe, explain). Undervisningen som bedrivs i studien är planerad utifrån variationsteorin. LÄS MER

  4. 9. Status Mapping of tank to grave management of Low-GWP refrigerants.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sandra Parra Gimeno; [2023]
    Nyckelord :Refrigerant; Blends; Synthetic low-GWP refrigerant; Natural refrigerant; Global Warming Potential GWP ; Tank-to-grave; Interviews.; Köldmedier; Blandning; Globalt uppvärmningspotential GWP ; Låg-GWP köldmedier; Naturligt köldmedier; installation till destruktion; Intervjuer.;

    Sammanfattning : Refrigeration plays a vital role today in various residential, commercial, and industrial processes, requiring refrigerants to facilitate the cooling or heating processes. Over time, refrigerants have undergone significant changes to meet technological, social, environmental, and economic needs. LÄS MER

  5. 10. Förskollärares uppfattning av dialogen i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning av dialogen med alla barn oavsett modersmål i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ronja Edwardzon; Emelie Johansson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; förskollärare; dialog; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattning av dialogen mellan förskollärare och barn i förskolan och hur de arbetar för att alla barn oavsett modersmål ska få förutsättningar till att delta i dialogen. Frågeställningar som har besvaras är: Hur beskriver förskollärare sin uppfattning av dialogen i förskolan? Hur beskriver förskollärare att de arbetar för att alla barn ska få vara delaktiga i en dialog? Hur beskriver förskollärare att de möjliggör för barn med annat modersmål än svenska att vara delaktiga i en dialog? Studien är genomförd med hjälp av den kvalitativa metoden fokusgruppmetoden och utgår från två grupper med semistrukturerade intervjuer med tre förskollärare i varje grupp. LÄS MER