Sökning: "ordinlärning svenska som andraspråk"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden ordinlärning svenska som andraspråk.

  1. 21. Prefixkunskap kontra ordkunskap : är det möjligt att spåra ett samband mellan förståelsen för ordets uppbyggnad och förståelsen för själva ordet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska som andraspråk

    Författare :Anna Rothman; [2016]
    Nyckelord :prefix; ordkunskap; ordinlärning; ordbildning; andraspråksinlärning; svenska som andraspråk; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som sitt primära syfte att undersöka om det i praktiken finns ett samband mellan kunskap om olika prefix och allmän ordkunskap. I andrahand syftar uppsatsen till att ta reda på vilka skillnader det finns i prefixkunskap och ordkunskapsförståelse mellan förstaspråksanvändare och andraspråksanvändare. LÄS MER

  2. 22. Läsa, höra eller läshöra? : En interventionsstudie om sinnesmodaliteternas roll i ordinlärning hos vuxna andraspråksinlärare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Alena Rypula; [2016]
    Nyckelord :Vocabulary acquisition; bimodal subtitling; Ordinlärning; sinnesmodaliteter; undertext;

    Sammanfattning : Sammandrag De flesta andraspråksinlärare som kommer till Sverige i vuxen ålder har som mål att lära sig det svenska språket så fort som möjligt för att kunna bli en del av samhället, vilket i sin tur innebär att man ska tillägna sig ett stort antal nya ord på kort tid. Frågan är hur man ska gå till väga för att maximera effekten av ordinlärning i undervisning av vuxna andraspråksinlärare. LÄS MER

  3. 23. "Är en omogen människa grön?" : Lärares strategier och tankar kring ordinlärning för elever med svenska som andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Ditte Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Vocabulary acquisition; Second language development; Native language; Second language; Ordinlärning;

    Sammanfattning : Learning words have shown to be a very crucial part of learning a second language and the one most important factor to make pupils with Swedish as a second language succeed in school. To make sure that all pupils get the right conditions to learn from all subjects and their entire content a wide vocabulary is necessary. LÄS MER

  4. 24. Metakognitiv medvetenhet och läsförståelse i ett andraspråk : En korrelationsstudie av vuxna inlärare av svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Josefin Schygge; [2015]
    Nyckelord :Metakognition; läsförståelse; svenska som andraspråk; studiebakgrund;

    Sammanfattning : Sambandet mellan hög studiebakgrund och högt resultat på läsförståelsetest – finns det? Hur ser det i så fall ut i förhållande till metakognition vid läsning? Dessa frågor är centrala i den här uppsatsen som berör grundläggande svenska som andraspråk för vuxna. Genom kvantitativ metod bestående av en enkät och ett läsförståelsetest har ett eventuellt samband mellan hög metakognitiv medvetenhet vid läsning och högt resultat på läsförståelsetest undersökts. LÄS MER

  5. 25. Strategier för ordinlärning bland vuxenstuderande i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Charlotte Sandh; [2013-06-27]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordinlärningsstrategier; språkinlärningsstrategier;

    Sammanfattning : I min uppsats har jag undersökt vilka ordinlärningsstrategier som används av elever som läser svenska som andraspråk på grundläggande nivå inom vuxenutbildningen. Undersökningen syftar speciellt till att se om det finns några skillnader med avseende på elevernas utbildningsbakgrund och tidigare språkinlärningserfarenheter. LÄS MER