Sökning: "ordinlärning svenska som andraspråk"
Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade orden ordinlärning svenska som andraspråk.
6. Ordinlärning i L2-svenska: En studie om lexical inferencing och strategianvändning av andraspråkselever på Språkintroduktion och gymnasiet
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I den här uppsatsen undersökes inlärning av svenska som andraspråk hos två grupper av ungdomar på en gymnasieskola i Sverige. Fokus i studien riktas mot användningen av ordinlärningsstrategier vid andraspråksinlärning hos dessa informanter, dvs. LÄS MER
7. Visa mig ordet! : Användning av visuella inslag vid inlärning av löst sammansatta partikelverb hos vuxna andraspråkselever
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Learning a second language (L2) is in many ways a different process comparing to learning the first language (L1). There are many theories that describe language acquisition. Yet there are still many unanswered questions. LÄS MER
8. Ordinlärning i svenska som andraspråk ur ett undervisnings- och elevperspektiv
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Att tillägna sig ett nytt språk handlar till stor del om att erövra de byggstenar som språket är uppbyggt av – orden. Eftersom mängden ord i ett språk är näst intill oändlig och det är en tidsödande process att lära sig ord omedvetet, kan ordundervisning spela en viktig roll. LÄS MER
9. Syskon har samma mamma och pappa. En kritisk lexikografisk undersökning om könsidentitet och sexuell läggning i två enspråkiga inlärningsordböcker
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Den här studien undersöker vilken bild av innehållet i de två diskrimineringsgrunderna könsöverskridande identitet eller uttryck och sexuell läggning som förmedlas till användarna av två enspråkiga inlärningsordböcker. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt utgörs dels av en socialkonstruktivistisk syn på språk och diskriminering, dels en kritisk lexikografisk teori som analyserar ordboken i relation till samhälle, ideologi och makt. LÄS MER
10. ”Allt bygger ju på ord” : Ordinlärning på SFI ur ett lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Ordinlärning är ett viktigt område vid tillägnandet av ett språk. Den här studiens syfte är att undersöka fem SFI-lärares upplevelser av att arbeta med ordinlärning. Studien utgår från två frågeställningar: lärarnas didaktiska metoder och de utmaningar de upplever när det kommer till att undervisa om ord. LÄS MER