Sökning: "palla 2011"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden palla 2011.

  1. 1. ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos” : Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teddy Nakiwala Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; bemötande; pedagoger; utagerande beteende; välfungerande vardag;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nakiwala Nilsson, Teddy (2022). ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos”. Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Kommunikativa metoder i relation till inkludering i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lövgren Annika; Karoline Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Exkludering; Inkludering; Kommunikativa metoder; Specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om respondenterna använder kommunikativa metoder, i sådant fall vilka kommunikativa metoder används samt hur personalen motiverar sina val och i vilken utsträckning metoderna används. Utgångspunkten i vår studie grundades på upplevelsen av att kommunikativa metoders användningsområde inom förskolan skiljer sig åt mellan Sverige och internationellt. LÄS MER

  3. 3. "Låt det rätta komma in" - en diskursanalys av tre planeringsmöten i förskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Henryson; Sarah Sandin; [2014]
    Nyckelord :diskursanalys; förskola; planeringsmöte; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : SammanfattningTitel: ”Låt det rätta komma in” – en diskursanalys av tre planeringsmöten i förskolan.”To Let the Right Things In” – a Discourse Analysis of Planning Meetings in ThreeSwedish Preschools. LÄS MER

  4. 4. Språksvårigheter: en definitionsfråga : En diskursiv studie om förskolans förhållningssätt, värderingar och synsätt i förhållande till barn med språksvårigheter

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Nonna Nyman; Petra Roos; [2013]
    Nyckelord :Language Difficulties; Discourse Analysis; Typical Language Development; Språksvårigheter; Diskursanalys; Typisk språkutveckling;

    Sammanfattning : After having worked within the preschool and it’s system for a number of years, we have often reflected over the fact that many educators tend to look at children with language difficulties in several different ways, and many of them being conflicting. Something that might contribute to this problem is the fact that the term itself, language difficulties, is defined differently between individuals, who in turn affects the way educators and preschools deal with the problem. LÄS MER

  5. 5. ”Palla göra något svårt” : En undersökning av elevers resonemang vid valet av skrivuppgift på nationella provet i Svenska B

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Negin Shahsavar; [2011]
    Nyckelord :nationella prov; svenska B; gymnasieelever; skrivpedagogik; skrivande; skrivuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elever resonerar kring valet av skrivuppgift på nationella provet i svenska B. Vad är viktigast när de gör sitt val och vad får detta för skrivpedagogiska konsekvenser? Könsmässiga skillnader i elevernas resonemang tas också upp och diskuteras. LÄS MER