Sökning: "pedagogers syn på barn som är i behov av särskilt stöd"
Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden pedagogers syn på barn som är i behov av särskilt stöd.
16. Behov och verksamhet. En intervjustudie om pedagogers möte med barns olika behov i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagogerna samtalar om barns olika behov och vad det leder till i förskolans verksamhet. Hur identifieras barns olika behov? Vad leder det till i verksamheten, för alla barn men specifikt för barn i behov av särskilt stöd? När anses ett barn vara i behov av särskilt stöd? Vad beskriver pedagogerna som viktigt i mötet med barns olikheter? Teori: Studien har sin teoretiska förankring i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
17. “En skola för alla” : Nio pedagogers syn på hur ett inkluderande arbetssätt kan utformas.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur “en skola för alla” kan se ut i praktiken och hur verksamma lärare arbetar för att inkludera/integrera alla elever med fokus på elever som är i behov av särskilt stöd. Insamlad data har gjorts med hjälp av samtalsintervjuer med nio stycken pedagoger med blandade yrkesroller; rektorer, lärare och speciallärare. LÄS MER
18. Handlingsplan som pedagogisk verktyg i förskolan - ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractBauer, Petra, Johansson, Petra (2012). Handlingsplan som pedagogiskt verktyg i förskolan – ur ett specialpedagogiskt perspektiv (Actionplan as a pedagogical tool in pre-school - from a special education perspective). Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER
19. Ideal och verklighet - en undersökning om pedagogers syn på inkludering
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Vi har under vår utbildning fått se exempel på olika inställningar till inkludering och exkludering. Vi anser att enlärares uppgift är att se till vad som är bäst för varje enskild elev, vilket gör det svårt att veta hur man som lärareska förhålla sig till inkludering och exkludering. LÄS MER
20. Pedagogers uppfattningar av dokumentation i förskolan - för alla barn och specifikt för barn i behov av särskilt stöd
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka pedagogers uppfattningar av dokumentation i förskolan, för alla barn och specifikt för barn i behov av särskilt stöd. I studien har pedagogers uppfattningar undersökts avseende dokumentationsformer, dokumentationssammanhang, användningsområden för dokumentation, uppfattningar av dokumentationens betydelse samt dess relation till utveckling. LÄS MER