Sökning: "pedagogers syn på barn som är i behov av särskilt stöd"
Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade orden pedagogers syn på barn som är i behov av särskilt stöd.
6. Konstruktioner av barn i behov av stöd vid överlämningssamtal mellan förskola och förskoleklass
M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna studie avser belysa pedagogers formuleringar gällande barn i behov av särskilt stöd vid övergången mellan förskola och förskoleklass. Syftet är även att belysa hur barnet konstrueras av pedagogernas formuleringar i övergångsprocessen. LÄS MER
7. Pedagogers syn på relationen mellan rörelseträning och inlärning : En kvalitativ studie av elever med koncentrationssvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på relationen mellan inlärning och rörelseaktivitet, samt om de anser att barn med behov av särskilt stöd har ett större behov av fysisk aktivitet jämfört med andra barn. Frågeställningar Hur ser lärare idag på sambandet mellan fysisk aktivitet och inlärningsförmåga? Anser lärarna idag att barn i behov av särskilt stöd har ett större behov av daglig fysisk aktivitet jämfört med barn utan behov av särskilt stöd? Metod För att få svar på frågorna utfördes en kvalitativ undersökning i form av intervjuer. LÄS MER
8. Blyga barn i förskolan - problematiskt eller oproblematiskt? : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger kan bemöta blyga barn i förskolan, och få kunskap om hur vi kan arbeta med det i framtiden för att ge blyga barn det stöd de behöver. I första delen av denna studie har vi med forskning från relevant litteratur, som stödjer oss i vårt arbete. LÄS MER
9. Inkludering eller exkludering? : - En kvalitativ studie om pedagogers erfarenheter av och tankar om barn i behov av särskilt stöd.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka tankar och erfarenheter förskolepedagoger har om de inkluderande och exkluderande tillvägagångssätt som används i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. För att samla in data kring detta har jag intervjuat fyra förskolepedagoger från olika förskolor och även utgått från relevant litteratur. LÄS MER
10. Hur blir det på fritids? : Fritidspedagogers erfarenheter och syn på det särskilt stöd som en del barn är i behov av, i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen var att genom intervjuer undersöka fritidspedagogers erfarenheter och syn på det särskilda stödet som en del barn är i behov av, i fritidshemmet. Med utgångspunkt i vår problemställning har vi presenterat en forskningsbakgrund där vi lyfter specialpedagogiska perspektiv, pedagogers förhållningssätt till dessa perspektiv samt begreppet särskilt stöd. LÄS MER