Sökning: "pedagogers syn på barn som är i behov av särskilt stöd"
Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade orden pedagogers syn på barn som är i behov av särskilt stöd.
11. Problematiken som uppstår när samverkan brister i arbetet med barn i behov av särskilt stöd : Utifrån specialpedagogers, pedagogers och vårdnadshavares syn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra specialpedagogers, pedagogers och vårdnadshavares synsätt på problem som uppstår när samverkan brister i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Samt hur de ser på begreppet barn i behov avsärskilt stöd. LÄS MER
12. Pedagogers uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att belysa pedagogers varierande uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan. Frågeställningar: • Vilka behov av specialpedagogiska insatser identifieras av pedagoger? • Vilket innehåll beskriver pedagoger att specialpedagogiska insatser har i förskolan? • Hur beskriver pedagoger betydelsen av specialpedagogiska insatser? Teori: Studiens teoretiska ram har inspirerats av fenomenografin vilket ses som andra ordningens perspektiv, och handlar om hur någon upplever något. LÄS MER
13. Barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie av sydafrikanska pedagogers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med min undersökning är att studera sydafrikanska pedagogers perspektiv på barn i behov av särskilt stöd i förskolan och förskoleklassen. I syftet ingår också att undersöka pedagogers syn på vilka resurser som finns för dessa barn. LÄS MER
14. Pedagogers uppfattningar om och förhållningssätt gentemot barn i behov av särskilt stöd i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka fem pedagogers beredskap att ta emot och arbeta med barn i behov av särskilt stöd med speciell inriktning mot autism i förskolan, liksom hur pedagogerna förhöll sig till kunskap och material för att stötta dessa barn på bästa sätt. För att få fram konkret fakta kring autism, barnsyn och arbetssätt har jag använt mig av litteratur som var relevant för dessa ämnen. LÄS MER
15. Fem pedagogers syn på inkluderingsbegreppet - en hermeneutisk studie ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Johansson, Jenny och Overup, Charlotte (2014). ”Fem pedagogers syn på inkluderingsbegreppet”. En hermeneutisk studie ur ett specialpedagogiskt perspektiv. (Five educators view on inclusion A hermeneutic study from the perspective of special education). LÄS MER