Sökning: "pedagogisk inkludering teori"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden pedagogisk inkludering teori.

  1. 21. "Paddor i praktiken" Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPads - från teori till praktik

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christine Reuterskiöld; [2014]
    Nyckelord :skolutveckling; digitala lärverktyg; iPad; strategier; inkludering; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractReuterskiöld, Christine (2013). ”Paddor i praktiken”, Skolutveckling i digitala lärverktyg/iPad – från teori till praktik. (”Toads in practice” School development in digital tools/iPads – from theory to practice), specialpedagogik avancerad nivå, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle. LÄS MER

  2. 22. Ett Skoldatateks verksamhet - en praktiknära studie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Bertil Ljungblad; Andreas Martinsson; [2013-03-04]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Målet med detta arbete är att göra en jämförande studie utifrån ett Skoldatateks två arbetsmodeller för att undersöka i vilken omfattning och hur IKT används i det vardagspedagogiska arbetet. Syftet med arbetet är att undersöka hur IKT kan användas som ett integrerat verktyg för att uppnå pedagogisk inkludering på den aktuella skolan. LÄS MER

  3. 23. En skola för Alice del 1 : En beskrivande intervjustudie om inkludering i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Sjödin; [2013]
    Nyckelord :Autism. Fallstudie. Inkludering. Integrering. Intervjustudie. Kategoriskt perspektiv. Kvalitativ metod. Narrativ teori. Relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att visa vad några pedagoger, vid olika tidpunkter, berättar om en högfungerande autistisk elev i grundskolan och hur de pedagoger som har mest kontakt med Alice ser på henne, hennes problem och möjligheter.    Hur förstår och förklarar pedagogerna hennes problem?    Vad berättar de om Alice i ett kognitivt, socialt och pedagogisk perspektiv?    Hur ser de på syftet med inkluderingen: Vad är målet och hur menar de att det ska uppnås? För att besvara syftets frågeställningar har jag genomfört ostrukturerade intervjuer med sex pedagoger i Alices närhet vid tre olika tillfällen där de har ombetts berätta om Alice. LÄS MER

  4. 24. Ideologiska konstruktioner. Vetenskapligt gränsarbete i specialpedagogisk programlitteratur

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lars Hegedüs; [2012-06-01]
    Nyckelord :specialpedagogiskt forskningsområde; ideologi; gränsarbete; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen söker frilägga det specialpedagogiska forskningsområdets ideologiska konstruktioner via framskrivningar i specialpedagogisk programlitteratur, avseende gränsdragningar mellan vetenskaper, specialpedagogiska perspektiv och karaktäristika. Teori: Med inbegripande av kontrastiva konstruktioner mellan vetenskaper för visst ideologiskt främjande, ger begreppet gränsarbete (Gieryn, 1983) signifikans åt områdets konstruktion. LÄS MER

  5. 25. Hørelæreundervisning – i teori og praksis : En intervjustudie av hørelærepedagogers syn på og håndtering av teori og praksis i sin musikkundervisning i videregående skole

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Andreas Frydendal Pedersen; [2012]
    Nyckelord :ear training; music theory; theory and practice; multimodality; didactics; dialectics; hørelære; musikkteori; teori og praksis; multimodalitet; didaktikk; dialektikk;

    Sammanfattning : Hensikten med oppgaven er å få innsikt i hvordan ulike gymnasielærere i hørelærefaget anser og jobber med teoretiske og praktiske moment i sin undervisning. I relasjon til dette fokuserer oppgaven vider på læreres syn på forholdet mellom hørelære og instrumentalspill og sang. LÄS MER