Sökning: "pedagogisk inkludering teori"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden pedagogisk inkludering teori.

  1. 16. Relation, profession och organisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Klarin; [2016]
    Nyckelord :bemötande; inkludering; interaktionistisk teori; relation; relationssvårigheter;

    Sammanfattning : AbstraktKlarin, Anna (2016): Relation, profession och organisation- En studie om elever i relationssvårigheter. Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola.BakgrundDet finns elever som har svårt att passa inom ramarna för skolans verksamhet och där skolan behöver tänka kring hur de ska inkluderas. LÄS MER

  2. 17. Specialpedagogens roll i en inkluderande skola : "Inkludering är så lätt och så svårt himla svårt. Samtidigt"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anne Erdhage; Bodil Wiklund; [2016]
    Nyckelord :inkludering; tillgänglighet; specialpedagogrollen; förändring; samtal; samverkan; tid;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är, att beskriva och analysera hur några specialpedagoger ser på sin roll och sina förutsättningar i förhållande till utvecklandet av inkluderande och tillgängliga lärmiljöer, samt hur de definierar dessa begrepp. Då vi ville undersöka ett fenomen; några personers upplevelse av en speciell företeelse, valde vi en kvalitativ ansats med fenomenologisk inspiration. LÄS MER

  3. 18. Övergång till och undervisning i kommunikationsskola - En kvalitativ studie om undervisning av elever med grav språkstörning ur ett lärar-, logoped- och inkluderingsperspektiv

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Najah Obeid; [2015]
    Nyckelord :Grav språkstörning; Inkludering; Kommunikationsskola; Kompensatoriskt förhållningssätt; Kvalitativ studie; Logopedbehandling; Skolverksamhet; Sociokulturellt perspektiv; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktObeid, Najah (2015). Övergång till och undervisning i kommunikationsskola - En kvalitativ studie om undervisning av elever med grav språkstörning ur ett lärar-, logoped- och inkluderingsperspektiv. LÄS MER

  4. 19. "Barn med särskilda rättigheter" enligt Reggio Emilia-filosofin

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Åberg; [2014-04-03]
    Nyckelord :inkludering; kommunikation; barn med särskilda rättigheter; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med mitt arbete var att undersöka vad Reggio Emilia-filosofin säger om barn med särskilda rättigheter samt att få en bild av hur Reggio Emilia-filosofin tillämpas i pedagogernas respektive verksamheter. Teori: Studien grundade sig på frågeställningen om och hur Reggio Emilia som pedagogisk filosofi lämpar sig för barn med särskilda rättigheter. LÄS MER

  5. 20. Elevassistentens uppdrag i teori och praktik

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ulrika Paulsson; Marie-Louise Sievert; [2014]
    Nyckelord :elevassistent; inkludering; KASAM; specialpedagogik; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka och beskriva elevassistentens uppdrag i en inkluderande skola, d.v.s. i en skola för alla. LÄS MER