Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Behövs fortbildning om språkstörning i skolan? : En enkätstudie till yrkesverksamma i skolan och logopeder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Marita Aurén Jusslin; Charlotta Forseth Fjärrfors; [2018]
    Nyckelord :Språkstörning; samarbete; kunskap; fortbildning; speciallärare; logopeder; enkätstudie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka yrkesverksammas inom skolan kunskap om funktionsnedsättningen språkstörning. Med yrkesverksamma i skolan avser vi utbildningschefer, rektorer, speciallärare, tal- och språkpedagoger, specialpedagoger, klass- och ämneslärare, klass- och elevresurser/elevassistenter samt kuratorer och skolsköterskor. LÄS MER

  2. 2. Scholarly communication as a situated learning process for PhD students : an exploratory study about publishing as a community of practice

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sofie Wennström; [2017]
    Nyckelord :Community of practice; higher education; personal epistemology; PhD students; scholarly communication; sociocultural learning; situated learning; doktorander; högre utbildning; kommunikativ praktik; kommunikativ rationalitet; personlig epistemologi; sociokulturellt lärande; situerat lärande; vetenskaplig kommunikation;

    Sammanfattning : This master’s thesis aims to explore the practice of becoming a researcher and the learning process embedded in this activity by looking at the communicative practices of PhD students, within the context of academic publishing. It is likely that the way in which these soon-to-be researchers reason about the task of communication is related to their way of approaching their field of research as well as the lived world, which makes it relevant to explore further. LÄS MER