Sökning: "persuasive system design model"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden persuasive system design model.

  1. 1. Persuasive Language Learning - Qualitative research on user engagement in the persuasive system design of Duolingo

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Tekniska Högskolan

    Författare :Sofie Kastelli; Napsugár Takács; [2023]
    Nyckelord :Persuasion; Gamification; User-engagement; Duolingo; MALL; mobile-learning; mobile-language-learning; gamified interaction design;

    Sammanfattning : Duolingo is a popular mobile language-learning application that has been around the market since 2012 and has been researched in its language-learning abilities. It is crucial for mobile language learning applications to keep their users interested, nevertheless, as users easily lose interest in continuing their language study. LÄS MER

  2. 2. Applying persuasive design to increase engagement in sustainability-related projects : A case study of a climate change adaptation project’s website

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Arian Zamanian; Huihong Yang; [2022]
    Nyckelord :Persuasive design; Sustainability; Theory of Planned Behavior; Fogg Behavior Model; User engagement; Persuasive design; Hållbarhet; Teorin för Planerat Beteende; Foggs Beteende Modell; Användarengagemang;

    Sammanfattning : A website’s foundation should be its usability and its user engagement. Designers can go further and persuade users. The design practice of persuasive design revolves around affecting people indirectly by changing attitudes or behaviors through product features or service characteristics. LÄS MER

  3. 3. Evaluating and Designing an Engaging Mobile Application Feed by Using Persuasive Design

    Master-uppsats, Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi; Lunds universitet/Certec - Rehabiliteringsteknik och Design

    Författare :Emma Franzon; Joanna Liljedahl Hildebrand; [2022]
    Nyckelord :User-Centred Design; Usability Testing; Usability Evaluation; Vestiaire Collective; Circular Marketplace; Persuasive Technology; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Modeindustrin är en av de främst bidragande faktorerna till människors koldioxidutsläpp. Följaktligen har efterfrågan på second-hand ökat och marknaden har agerat därefter. Ett företag som tillhandahåller denna tjänst är Vestiaire Collective, som erbjuder en second-hand-applikation online för märkesvaror. LÄS MER

  4. 4. Användarupplevelse i digitala miljöer : En kvalitativ studie om vad som skapar engagemang inom digitala sociala nätverk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Fanny Stövander; [2022]
    Nyckelord :UX; engagement; social networking sites; HMSAM; Flow Theory; Användarupplevelse; engagemang; digitala sociala nätverk; HMSAM; flow-teorin;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka användarupplevelse i digitala miljöer med inriktning engagemang inom digitala sociala nätverk. Studien syftar till att ge en fördjupad förståelse kring området användarupplevelse inom hedoniska motivationssystem (HMS) med fokus på vad som skapar engagemang inom digitala sociala nätverk. LÄS MER

  5. 5. Tillämpning av persuasive design på kursvärderingsverktyg

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Viktor Birgander; Jens Bleckert; [2021]
    Nyckelord :Persuasive design; kursvärdering; Fogg; Persuasive System Design; Användarupplevelse;

    Sammanfattning : Vid Institutionen för informatik och media vid Uppsala Universitet (IM) används ett digitalt kursvärderingsverktyg (IMKV) som en central metod att samla in feedback från kursdeltagare som underlag för kvalitetsarbete och för reflektion åt kursdeltagaren. Vid IM är svarsfrekvensen låg och således är underlaget för kvalitetsarbete lågt och IMKV riskerar visa på resultat som inte är reliabla eller representativa. LÄS MER